برای کریسمس کجا بریم؟

برای کریسمس کجا بریم؟

برای کریسمس کجا بریم؟

اگر به دنبال فرصتی برای سفر کردن هستید می‌توانید از کریسمس نهایت استفاده را ببرید. اوایل دی ماه هرسال، شور و هیجان این جشن آغاز می‌شود و نشاط خاصی در بسیاری از کشورها به چشم می‌خورد. سردی زمستان با جشن‌های باشکوه کریسمس، حال و هوایی رویایی به مردم می‌دهد. بسیاری از توریست‌ها زمستان را برای گشت و گذار در کشورهایی که این تعطیلات را جشن می‌گیرند، انتخاب می‌کنند. در واقع آنها علاوه بر بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن کشور، در خیابان‌های تزئین شده قدم می‌زنند. اگر می‌خواهید بدانید چه کشورهایی کریسمس را به زیبایی جشن می‌گیرند و به آنجا سفر کنید.

ترکیه | آیین‌ های محلی قدیمی

درست است که تنها ۲ درصد از جمعیت کشور ترکیه مسیحی هستند، اما در شب کریسمس کوچه و خیابان‌ها چراغانی می‌شود. رسم است که در شب سال نو میلادی خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و باهم غذای محلی می‌خورند. هدیه دادن در شب کریسمس ترکیه هم وجود دارد، همه اهالی خانه به یکدیگر هدیه می‌دهند. از رسم‌های دی در ترکیه بین مردم رواج دارد، پاشیدن نمک در آستانه در، انداختن انار روی زمین و باز کردن قفل است. اگر می‌خواهید برای خرید بلیط هواپیما ترکیه اقدام کنید، کریسمس زمان مناسبی خواهد بود. چرا که با یک تیر دو نشان زده‌اید.

کریسمس کجا بریم

ارمنستان | بخشش‌ های کودکانه

ارمنی‌ها روز ششم ژانویه را روز غسل تعمید مسیح می‌دانند و کریسمس را در این روز جشن می‌گیرند. در واقع از ۳۱ دسامبر تا ۶ ژانویه در ارمنستان برنامه‌‎های شاد برگزار می‌شود. رسم است که ارمنی‌ها روز قبل کریسمس روزه بگیرند و غذاهای سبک برای افطار آماده کنند. اگر در روز کریسمس وارد هر خانه‌هایشان بشوید با شیرینی‌های تازه، دسرهای میوه‌ای، آجیل و میوه‌های خشک پذیرایی خواهید شد.

بسیاری از مردم برای خرید بلیط هواپیما ایروان اقدام می‌کنند تا در زمان کریسمس و جشن‌های ارمنی‌ها حضور پیدا کنند. جالب است بدانید در ارمنستان، کودکان برای بزرگتر‌ها هدیه، آبنبات، آجیل و شکلات می‌برند.

کریسمس در ارمنستان

امارات | گران ترین درخت کریسمس

بیشتر مسیحیان امارات متحده عربی، مهاجران هستند و به همین دلیل کریسمس در این کشور جزو تعطیلات به حساب نمی‌آید؛ اما در هتل‌ها و خیابان‌های بزرگ شهر چراغانی‌ها و درخت‌های تزئین شده به چشم می‌خورد. در یکی از هتل‌های ۵ ستاره ابوظبی به نام قصر امارات یا امارات پالاس (Emirates Palace) گران‌ترین درخت کریسمس با تزئینات میلیون دلاری قرار داده می‌شود. با نزدیک شدن به کریسمس بسیاری از کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در دبی برگزار می‌شوند پس برای خرید بلیط هواپیما دبی فرصت را از دست ندهید.

در زمان کریسمس ۲۰۲۲ می‌توانید علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های این جشن از اکسپو ۲۰۲۰ دبی هم بازدید کنید. برای آشنایی با این نمایشگاه مهم، راهنمای بازدید از اکسپو ۲۰۲۰ دبی را بخوانید.

کریسمس در دبی

آلمان | تزئین درخت کاج پنهانی

بازارهای رنگارنگ و چراغانی در شهرهای آلمان، چشم گردشگران را به خود خیره می‌کنند. در زمان کریسمس، آلمان یکی از زیباترین مقصدها برای سفر است. درختان تزئین شده در گوشه و کنار شهر و غرفه‌های ریسه‌بندی شده بازارها، نمایی حیرت انگیز پیش روی گردشگران می‌گذارند. رسم است که خانواده‌های آلمانی درختان کاج را به دور از چشم فرزندان خود به خانه می‌برند و تزئین می‌کنند. آلمانی‌ها شب کریسمس برایشان اهمیت بیشتری نسبت به روز دارد و هدیه‌های خود را به جای روز در شب باز می‌کنند.

آلمان 2

فرانسه | شیرینی های محلی داغ

پاریس در روزهای عادی سال، شهری پر رمز و راز به شمار می‌رود. قدم زدن روی سنگفرش‌های این شهر در هر زمانی حال و هوایی شاعرانه می‌دهد و حالا با جشن رویایی کریسمس غوغایی در این شهر به پا می‌شود. خیابان‌ها غرق نور شده‌اند و از پنجره‌ی هر شیرینی فروشی بوی داغ و مطبوعی به مشام می‌‌‌رسد. ویترین تمامی مغازه‌ها نشانی از کریسمس دارند و رنگ‌های سبز، قرمز و چراغ‌های طلایی در تمامی شهر دیده می‌شوند. اگر در خیابان‌های اصلی شهر پاریس قدم بگذارید، ریسه‌های رنگی را لا به لای ساختمان و درختان آن محله خواهید دید.

برای دیدن همه این زیبایی‌ها می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما پاریس اقدام کنید و رزرو هتل در پاریس را از یاد نبرید.

کریسمس در فرانسه

لهستان | بازار داغ زمستانی

میدان‌های رنگارنگ، چراغ‌های چشمک‌زن و مناره‌های نورانی کلیسا، لهستان را در کریسمس، دیدنی‌تر می‌کنند.  بسیاری از گردشگران این کشور را برای گذراندن تعطیلات کریسمس مکانی عالی می‌دانند. تمامی خیابان‌ها با خوش‌سلیقگی تزئین شده‌اند و خانه‌های قدیمی در روزهای منتهی به کریسمس جلوه‌ای چشمگیر پیدا می‌کنند. در شب کریسمس، بازارهای زمستانی لهستان داغ می‌شوند و همه آنها پر از صنایع دستی، چوبی و غذاهای محلی هستند.

در میان لهستانی‌ها رسم بر این است که در این موقع از سال ۱۲ نوع غذا بر روی میز داشته باشند و تا زمانی که ستاره‌ای در آسمان ظاهر نشود، دست به آنها نخواهند زد. ۱۲ نوع غذا نمادی از یاران مسیح هستند که خوش‌شانسی را با خود در سال پیش رو به همراه می‌آورند.

کریسمس در لهستان

اسپانیا | آوازها و نواهای خیابانی

در اسپانیا آداب و رسوم سنتی برای کریسمس وجود دارد و این شب با آداب خاصی برگزار می‌شود. اکثر مردم اسپانیا مراسمی برای عبادت در نیمه شب برگزار می‌کنند و بچه‌ها در اطراف همسایه‌هایشان آواز می‌خوانند، به امید اینکه پولی به آنها بدهند.

براساس سنتی قدیمی، مردم اسپانیا مشعل‌های روشنی‌ با خود حمل می‌کنند و در خیابان‌ها گیتار و طبل می‌زنند. آنها معتقد هستند که در این شب خوب نباید خوابید. خانواده‌های اسپانیایی شام سنتی خود را در شب کریسمس می‌خورند و غذاهای دریایی برای تعطیلات مورد علاقه اسپانیایی‌ها هستند.

کریسمس اسپانیا

انگلیس | معروف ترین چراغ های رنگارنگ

خانواده‌های انگلیسی، کریسمس را با هم جشن می‌گیرند و با همکاری هم درخت‌های سال نو را تزئین می‌کنند. بعضی از خانواده‌ها دو درخت تزئین شده در خانه قرار می‌دهند و ارزش زیادی برای این نماد کریسمس قائل هستند.

بیشتر روستاها و شهرهای انگلیس با چراغ‌ها و ریسه‌های نورانی به استقبال کریسمس می‌روند و غالبا یکی از اهالی معروف شهر، اولین چراغ را روشن می‌کند. اگر می‌خواهید معروف‌ترین و زیباترین چراغ‌های رنگارنگ را در انگلستان ببینید، به خیابان آکسفورد لندن بروید. هزاران نفر برای تماشای لحظه روشن شدن چراغ‌ها به این خیابان می‌روند.

کریسمس در انگلیس

آمریکا | بزرگترین درخت کریسمس

مسیحیان آمریکایی در جشن میلاد مسیح، بیرون و درون خانه‌هایشان را تزئین می‌کنند. آنها علاوه بر چراغانی و تزئین درخت‌های کاج، مجسمه‌های بابانوئل، آدم برفی و گوزن شمالی را در بیرون از خانه‌هایشان با طراحی خاصی می‌گذارند. آمریکایی‌ها در شب کریسمس در بیرون از خانه، شیر به همراه کوکی برای بابانوئلمی‌گذارند. اگر به سطح شهر بروید، چراغانی خیابان‌ها به خوبی به چشم می‌آید اما نورانی‌ترین خیابان در کریسمس آمریکا، راکفلر نیویورک است که در آن درخت بزرگ تزئین شده‌ای را قرار می‌دهند.

کریسمس در آمریکا

کانادا | طولانی ترین رژه کودکان

چند ملیتی و فرهنگی بودن کانادا، باعث شده که در هر موقع از سال جشن و مراسمی در آن برگزار شود. میلاد مسیح برای کانادایی‌ها مانند سایر کشورهای غربی برگزار می‌شود. خیابان‌های رنگارنگ و فروشگاه‌هایی که برای خرید سال نو پر و خالی می‌شوند، همگی شور و هیجان کریسمس را نشان می‌دهند.

در شهرهای بزرگ مانند ونکوور و تورنتو رژه‌های محلی برای جشن کریسمس دیده می‌شود. رژه بابانوئل، رکورد طولانی‌ترین رژه برای کودکان را دارد که بیش از یک قرن است که سراسر خیابان‌های شهر به مناسبت این جشن پیموده می‌شوند.

کریسمس در کانادا

ایسلند | چراغانی قبرستان ها

مسیحیان ساکن ایسلند، کریسمس را به نام یول (Jól) می‌شناسند و مراسم و سنت‌های بسیاری برای این جشن دارند. فروشگاه‌های شهر در روزهای منتهی به کریسمس، تا نیمه شب باز هستند تا مردم هدایای خود را تهیه کنند. دو روز قبل از جشن مسیح، درخت کریسمس خریداری و تزئین می‌شود و هدایا در اطراف آن قرار می‌گیرند. هدایای کودکان بعد از خوردن شام در شب کریسمس باز می‌شود.

مردم ایسلند کریسمس را فرصتی مناسب برای دیدار با آشنایان و خانواده‌هایشان می‌دانند و غذاهای متنوع و زیادی را در این روز می‌خورند. آنها علاوه بر اینکه شهر را چراغانی می‌کنند به سراغ قبرستان هم می‌روند و ریسه‌های نورانی بسیاری بر سر مزار مردگان خود روشن می‌کنند.

کریسمس در ایسلند

فنلاند | فانوس های روشن برای مردگان

بابانوئل از قطب شمال با سورتمه‌اش به فنلاند می‌آید اما فرصت ندارد که هدایای مردم را بدهد و آن را زیر درخت کریسمس می‌گذارد. به همین دلیل خانواده‌ها هدیه‌های کودکان خود را به دور از چشم آنان زیر درخت قرار می‌دهند.

مردم فنلاند در شب میلاد مسیح به قبرستان‌هایشان می‌روند و با فانوس‌های روشن به مردگان خود سر می‌زنند. از سرگرمی‌های مردم این کشور در کریسمس اسکی کردن بر روی زمین مسطح یخ زده است.

بابانوئل

هلند | هدیه های نیمه شب

۲۵ و ۲۶ دسامبر در هلند، تعطبلات کریسمس است و مردم برای این روزها کوکی کریسمسی، کیک طلایی، کوکی پنیری و … تهیه می‌کنند. در شب کریسمس، تمامی ناقوس‌های کلیساهای محلی در هلند به صدا در می‌آیند و شور خاصی را به این شب اضافه می‌کنند. کودکان هلندی در این شب با شور و شوقی مثال زدنی کفش‌های خود را زیر شومینه می‌گذارند تا هدایای آنها را بابانوئل در کفش‌هایشان بگذارد.

کریسمس در هلند

نروژ | رقص و پایکوبی خانواده ها

خانواده‌های نروژی در شب کریسمس دور هم جمع می‌شوند و باهم می‌رقصند. پس از رقصیدن نوبت به باز کردن هدیه‌های بچه‌ها می‌‌‌رسد. در نروژ خبری از بابانوئل نیست بلکه موجودی افسانه‌ای و کوتاه قد با کلاه قرمز می‌آید و کادوهای بچه‌ها را می‌دهد. اگر در کریسمس به نروژ بروید، پرچم کشور را بر بالای خانه‌های مردم خواهید دید. بیشتر از اینکه کریسمس در خیابان‌های نروژ شور و شادی ایجاد کند، محفل خانواده‌ها را گرم می‌کند و اعضای خانواده‌ها شب کریسمس را باهم می‌گذرانند.

نروژ

ایران | شور و هیجان

شاید تعجب کنید که چرا ایران در این لیست قرار دارد، اما مسیحیان ارمنی بسیاری در ایران هستند که کریسمس را در ۶ ژانویه جشن می‌گیرند. خیابان‌های ارمنی نشین ایران شور و حال خاصی در ایام کریسمس دارند. دو محله در ایران وجود دارد که از شور جشن کریسمس در آنها دیده می‌شود.

خیابان میرزای شیرازی | مغازه‌ های رنگارنگ

اگر ساکن تهران هستید و می‌خواهید در حال و هوای کریسمس قرار بگیرید، خیابان میرزای شیرازی بهترین مکان برای شما خواهد بود. مغازه‌ها و فروشگاه‌های این خیابان با عروسک‌های بابانوئل و درخت‌های کاج تزئین شده رنگارنگ‌تر از قبل جلوه می‌کنند. شور و اشتیاقی وصف ناشدنی در چهره‌های عابران پیاده به چشم می‌خورد و کلیسا برای مراسم نیایش آماده می‌شود.

میرازی شیرازی

جلفای اصفهان | آوازهای آیینی

کلیسای وانک که یکی از بزرگترین کلیساهای ایران است در محله جلفا در شهر اصفهان قرار دارد. ارمنیان بسیاری در این محله ساکن هستند و با نزدیک شدن به کریسمس برای این جشن آماده می‌شوند. تمامی کوچه و خیابان‌های این منطقه چراغانی می‌شوند و سرودها و آوازهای آیینی از کلیسا به گوش می‌رسد. مرسوم است که ارمنیان این منطقه از ۱۵ روز قبل از کریسمس، خانه‌های خود را با درخت‌های چراغانی شده و عروسک‌های فرشته کوچک تزئین می‌کنند.

جلفای اصفهان

دوست دارید کریسمس را در کدام کشور ببینید؟

در این مطلب کشورهایی که جشن کریسمس را برگزار می‌کنند و هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشانند را نام بردیم. همچنین نام دو محله ی معروف در ایران که در روزهای کریسمس حال و هوای متفاوتی دارند را برایتان معرفی کرده‌ایم. حالا شما بگویید چه کشوری را برای کریسمس دوست دارید ببینید. آیا محله دیگری را در ایران می‌شناسید که حال و هوای کریسمس داشته باشد؟

Tags: , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست