تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو در چیست؟

تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو در چیست؟

تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو در چیست؟

تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو + جدول کد یاتا ایرلاین‌های داخلی

با وجود بیش از ۴۰٫۰۰۰ فرودگاه در سراسر جهان، قطعا به سیستمی برای شناسایی و تفاوت گذاری فرودگاه‌ها از یکدیگر نیاز است. برای این منظور از دو کد فرودگاهی با نام‌های یاتا و ایکائو استفاده می‌شود. با اینحال، با وجودیکه این دو کد هر کدام به فرودگاه خاصی تخصیص می‌یابند، اما هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با سیستم کدگذاری فرودگاه‌ها به بررسی تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو می‌پردازیم.

کد فرودگاهی یاتا

شاید یکی از شناخته شده‌ترین کدهای فرودگاهی که مسافران نیز هنگام خرید بلیط هواپیما با آن برخورد کرده باشند، کد فرودگاهی یاتا است. این کد در میان مسافران هوایی بیش از هر کد فرودگاهی دیگر کاربرد دارد. علت این امر آن است که کد یاتا در بلیط‌های هواپیما، کارت پرواز، لیبل چمدان و بار مسافر هم درج می‌شود. کد یاتا که با نام اختصاری (IATA) نشان داده می‌شود، برگرفته از نام International Air Transport Association (موسسه حمل و نقل هوایی) است.

کد یاتا متشکل از سه حرف است که معمولا برگرفته از نام شهر یا منطقه‌ای است که فرودگاه در آن قرار دارد و یا نام خود فرودگاه است. معمولا حرف اول برگرفته از بخش اول اسم فرودگاه و حرف دوم و سوم کد یاتا برگرفته از بخش های میانی و پایانی فرودگاه هستند. برای مثال فرودگاه امام خمینی تهران که نام انگلسیی آن (Imam Khomeini International Airport) است، در یاتا با کد اختصاری (IKA) نشان داده می‌شود.

مثال دیگر استفاده از کد اختصاری (THR) است. این کد که به فرودگاه مهرآباد تهران اختصاص پیدا می‌کند برگرفته از نام شهر تهران است.

اما از آنجایی که کد فرودگاهی یاتا از سه حرف تشکیل شده است، ترکیبات آن محدود است و در برخی موارد منحصر به فرد نیست. برای رفع این مشکل کدی با نام کد ایکائو (ICAO) وجود دارد که به هر فرودگاه اختصاص می‌یابد.

کد فرودگاهی ایکائو

کد ایکائو که با نام اختصاری (ICAO) نشان داده می‌شود، برگرفته از نام ( International Civil Aviation Organization) یا همان سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی است. بر خلاف کد یاتا که بیشتر برای مسافران کاربرد دارد کد ایکائو تخصصی‌تر است و بیشتر در صنعت هوانوردی کاربرد دارد.

دیگر تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از دیگر تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو

معمولا کد یاتا برای تعریف استانداردها، قوانین و فعالیت‌های پشتیبانی ایرلاین‌ها، جداول اعلام ایرلاین‌ها و اعلام اطلاعات بلیط هواپیما به کار می‌رود. از طرف دیگر کد یاتا بیشتر برای قوانین قیمت گذاری و کمک به مسافران برای سفری ایمن و مطمئن است. اما کد ایکائو معمولا در میان متخصصان صنعت هوانوردی مانند خلبانان و متخصصان رایج است و بیشتر برای شناسایی امکانات حمل و نقل‌ هوایی مانند ایستگاه‌های هواشناسی، کنترل پرواز و برنامه‌ریزی‌های پرواز به کار می‌رود، به همین دلیل رواج کمتری در میان مسافران دارد.

کد ایکائو متشکل از چهار حرف است و هر کد به فرودگاه خاصی اختصاص پیدا می‌کند، ساختار کد ایکائو معمولا در بردارنده اطلاعات جغرافیایی فرودگاه است.

معمولا اولین حرف ایکائو برگرفته از قاره و یا منطقه جغرافیایی فرودگاه، حرف دوم برگرفته از نام کشوری که فرودگاه در آن واقع شده و حروف سوم و چهارم برای شناسایی فرودگاه به کار می‌روند.

در نتیجه کد ایکائو بیشتر نشان دهنده چهارچوب جغرافیایی فرودگاه است. برای مثال کد فرودگاهی ایکائو (EGLL) برای فرودگاه هیترو لندن و کد فرودگاهی (EGNH) برای فرودگاه بلکپول نشان می‌دهد که هر دو فرودگاه در انگلستان قرار دارند و کسی که با قوانین نامگذاری کدهای ایکائو آشنایی داشته باشد به راحتی به این موضوع پی خواهد برد.

دیگر تفاوت کدهای فرودگاهی یاتا و ایکائو در این است که، معمولا تمامی فرودگاه‌ها کد فروگاهی ایکائو را دریافت می‌کنند اما شماری از فرودگاه‌های کوچک فاقد کد فرودگاهی یاتا هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های کد فرودگاهی یاتا با ایکائو در این است که کد یاتا ۳ حرفی و بین المللی است در صورتیکه ایکائو ۴ حرفی و منطقه‌ای است، به همین دلیل کدهای ایکائو با توجه به بزرگی و کوچکی کشورها نیز قوانین مخصوص به خودشان را دارند و شکل ساختاری آن‌ها در زمینه‌های سیاسی و فرودگاه‌های نظامی و غیر نظامی نیز متفاوت است.

کد یاتا ایرلاین‌ها

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کد یاتا به ایرلاین‌ها نیز اختصاص می‌یابد. البته کد یاتا ایرلاین‌ها معمولا دو حرفی است که ممکن است ترکیبی از حروف انگلیسی و عدد باشد. در جدول زیر می‌توانید نام ایرلاین‌های ایرانی به همراه کد یاتا آن‌ها را مشاهده نمایید.

کد یاتا ایرلاین‌ های داخلی
نام ایرلاین کد یاتا نام ایرلاین کد یاتا
  کیش ایر Y9 – 780 ماهان W5 – 537
زاگرس ZV – 999 تابان HH – 283
آتا I3 – 917 کاسپین IV – 864
قشم ایر QB – 237 اترک AK – 444
معراج JI – 684 پویا Z4 – 005
کارون NV – 364 ساها Z3 – 007
ایران ایر IR – 096 سپهران IS – 714
ایران ایرتور B9 – 491 وارش VR – 244
آسمان EP – 815

Tags: , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست