باغ گیاه شناسی کیپ تاون

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

باغ گیاه شناسی ملی کرستن بوش در کیپ تاون

باغ گیاه شناسی کیپ تاون که با نام باغ گیاه شناسی کرستن بوش هم شناخته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. مسافرانی که به‌صورت شخصی یا با تور آفریقای جنوبی به کیپ تاون می‌روند عمدتاً برای آشنایی با طبیعت زیبا و همچنین جاذبه‌های طبیعی آفریقا به این قاره سفر می‌کنند. یکی از بهترین مکان‌های ممکن برای بازدید از طبیعت آفریقای جنوبی و آشنایی با پوشش گیاهی این منطقه باغ گیاه شناسی ملی  کرستن بوش در کیپ تان است.

در این باغ گیاه شناسی می‌توان با پوشش گیاهی آفریقای جنوبی به‌خوبی آشنا شد . درباره گیاهان این منطقه اطلاعات زیادی کسب کرد. همچنین بازدید از زیبایی‌های این باغ هم می‌تواند یکی از بهترین خاطرات سفر شما باشد. پس اگر قصد دارید تا به آفریقای جنوبی سفر کنید و به دنبال بهترین جاذبه‌های گردشگری آن هستید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفر 724 را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تاریخچه باغ گیاه شناسی کیپ تاون

باغ گیاه شناسی کیپ تاون یا کرستن بوش، تاریخچه بسیار غنی داشته و قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد. در سال ۱۶۶۰، زمینی که باغ گیاه شناسی امروزه در آن واقع شده است، یک مزرعه به نام راستنبرگ بود. این مزرعه برای اولین‌بار توسط یک جراح دانمارکی به نام پیتر ون بردا خریداری شد و بعد از آن‌ها بین چند صاحب دیگر دست‌به‌دست شد.

در سال ۱۸۹۵، آخرین مالک حقیقی این مزرعه، سسیل جان رودز که یک سیاستمدار و تاجر انگلیسی بود، این زمین‌ها را وقف آفریقای جنوبی کرد. پس از این وقف، پروژه ساخت باغ گیاه شناسی ملی در این مزرعه کلید خورد. نام مزرعه را به‌افتخار اولین صاحب آن، یوهانس کرستن انتخاب کردند.

پروژه باغ گیاه شناسی کیپ تاون به‌صورت رسمی از سال ۱۹۱۳ و تحت‌نظر گیاه‌شناس معروف، هرلود پیرسون آغاز شد. هدف از ساخت این باغ گیاه شناسی، به نمایش گذاشتن پوشش گیاهی آفریقای جنوبی و به‌ویژه کیپ تاون بود. در طی سالیان سال، به مساحت این باغ افزوده شد. بخش‌های مختلفی هم به باغ گیاه شناسی اصلی اضافه شد.

باغ گیاه شناسی کیپ تاون از همان سال تأسیس تا به امروز، برای محیط‌زیست کیپ تاون و آفریقای جنوبی اهمیت بسیار زیادی داشت. یک گروه مطالعه و پژوهش در این باغ گیاه شناسی تشکیل شد که روی گیاهان و پوشش‌های گیاهی تحقیق کرده و از انقراض گونه‌های در معرض خطر جلوگیری می‌کردند. علاوه بر آن، بسیاری از گونه‌های گیاهی در حال انقراض هم در این باغ کاشته شدند. از خطر نابودی نجات پیدا کردند.

باغ گیاه شناسی کیپ تاون تا سال‌های ۲۰۰۰ توانست تقریباً تمامی گونه‌های گیاهی و پوشش گیاهی کیپ تاون را به نمایش گذاشته. همچنین روی حفظ محیط‌زیست کل آفریقای جنوبی تأثیر مثبت بگذارد. به همین دلیل هم در سال ۲۰۰۴، یونسکو این باغ گیاه شناسی را به‌صورت رسمی وارد لیست میراث جهانی کرد. این باغ امروزه در صنعت توریسم و گردشگری کیپ تاون تأثیر بسیار زیادی داشته. علاوه بر نمایش‌دادن پوشش گیاهی، تفریحات گوناگونی را هم برای مسافران فراهم کرده است.

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

پوشش گیاهی باغ گیاه شناسی ملی کرستن بوش

باغ گیاه شناسی کیپ تاون خانه ای امن برای بسیاری از گونه های گیاهی آفریقای جنوبی است و نمی توان تک تک آن ها را نام برد. این باغ بخش های مختلفی داشته و در هر بخش یک گیاه خاص نگهداری می شود. اما در کل می توان به چند گونه گیاه بسیار مهم و نمادین در این باغ اشاره کرد. این گیاه ها را می توان در ادامه این مطلب مشاهده کرد.

گیاه شکرپاره (King Protea) یکی از نمادین‌ترین گیاهانی است که در باغ گیاه شناسی ملی کرستن بوش نگهداری می‌شود. این گل که یکی از معروف‌ترین گل‌های آفریقای جنوبی است، به بزرگی آفتاب‌گردان بوده و برگ‌هایی سفید، قرمز یا صورتی رنگ دارد. این گیاه نماد بسیار مهمی برای محیط‌زیست منطقه محسوب شده و همچنین به‌خاطر زیبایی آن، اهمیت زیادی دارد.

گیاه سیکاس که می‌توان در بسیاری از آپارتمان‌ها مشاهده کرد، یکی دیگر از گیاهان معروف و زیبای آفریقای جنوبی است. این گیاه زیبا برگ‌های بسیار پهنی داشته و قدمت آن به اوایل تاریخ بشریت می‌رسد. سیکاس گونه‌های بسیار فراوانی داشته و به عنوان یک فسیل گیاهی زنده شناخته می‌شوند. به همین دلیل هم بسیاری از گونه‌های موجود از آن، در باغ گیاه شناسی کیپ تاون نگهداری می‌شوند.

علاوه بر گیاهان زیبایی که می‌توان در باغ گیاه شناسی کیپ تاون مشاهده کرد. گیاهانی که جنبه دارویی داشته و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود هم در این باغ نگهداری می‌شوند. علاوه بر آن می‌توان گونه‌های در حال انقراض و حتی برخی از گیاهانی که در خارج از این باغ از بین رفته‌اند را هم در آن مشاهده کرد.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی کیپ تاون

در ابتدا باید این نکته را خاطرنشان کرد که باغ گیاه شناسی کیپ تاون باغ بسیار بزرگی بوده و بخش های مختلف بسیاری هم دارد. بنابراین معرفی تمامی بخش های کوچک و بزرگ آن عملاً غیرممکن است. اما می‌توان به برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین بخش های اصلی آن اشاره کرد. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

باغ اصلی

این باغ بخش اصلی باغ گیاه شناسی کرستن بوش بوده و شامل درب ورودی، سالن بازدیدکنندگان و یک چمنزار بزرگ می‌شود. در این بخش می‌توان بسیاری از گونه‌های گیاهی مختلف موجود در آفریقای جنوبی را مشاهده کرد.

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

بخش گلخانه‌ای

بخش گلخانه‌ای باغ گیاه شناسی کیپ تاون، یک گلخانه شیشه‌ای است. در این بخش گیاهان اصلی کیپ تاون و آفریقای جنوبی به نمایش گذاشته نمی‌شوند. بلکه بازدیدکنندگان می‌توانند از این گلخانه دیدن کرده و در واقع گیاهانی که به طور طبیعی در کیپ تاون رشد نمی‌کنند را مشاهده کنند. این گیاهان شامل گیاهان استوایی، گیاهان مناطق سردسیری و بسیاری گونه‌های گیاهی دیگر می‌شوند.

بخش رایحه‌ها

یکی دیگر از بخش‌های پرطرف‌دار در باغ گیاه‌شناسی کیپ تاون، بخش رایحه‌های این باغ است. در این قسمت بسیاری از گیاهان و گل‌هایی که رایحه بسیار خوبی دارند قرار گرفته شده تا حس بویایی بازدیدکنندگان را به چالش بکشند. بازدید از این قسمت باغ می‌تواند تجربه بسیار جالب و هیجان‌انگیزی برای تمامی افراد باشد.

بخش هنری

در بخش هنری باغ گیاه شناسی کیپ تاون، بازدیدکنندگان می‌توانند از تلفیق آثار هنرمندان آفریقای جنوبی با طبیعت زیبای این قاره دیدن کنند. افرادی که هم به گیاهان طبیعت علاقه داشته و هم می‌خواهند از آثار هنری بازدید کنند، بی شک عاشق این بخش از باغ گیاه شناسی خواهند شد.

آمفی تاتر سیکاس

همان‌طور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، سیکاس ها فسیل‌های گیاهی زنده بوده و از این نظر اهمیت بسیاری دارند. باغ ملی گیاه شناسی کرستن بوش هم بزرگ‌ترین کلکسیون این گیاه را داشته. آن‌ها را در یک بخش مخصوص به خود به نام آمفی‌تئاتر سیکاس به نمایش می‌گذارد.

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

روش دسترسی به باغ گیاه شناسی کیپ تاون

اکنون که درباره باغ گیاه شناسی کیپ تاون و بخش های مختلف آن یک سری اطلاعات کلی به دست آوردیم. نوبت به آن می‌رسد که درباره روش دسترسی به این باغ هم اطلاعات کافی داشته باشیم. یکی از بهترین روش‌های بازدید از باغ گیاه شناسی کرستن بوش، استفاده از تورهای گردشگری مختلف در شهر است. اما درصورتی‌که افراد ترجیح می‌دهند تا به‌صورت شخصی و بدون تور از این باغ دیدن کنند. می‌توانند از روش‌های زیر استفاده کنند.

اتوبوس‌های MyCiTi

یکی از راحت‌ترین و بهترین روش‌های دسترسی به باغ گیاه شناسی کیپ تاون، استفاده از اتوبوس‌های MyCiTi در کیپ تاون است. برای رسیدن به این باغ می‌توانید سوار خط T01 اتوبوس‌های کیپ تاون شده و در ایستگاه باغ گیاه شناسی به نام Kirstenbosch Garden پیاده شوید. این ایستگاه درست در روبه‌روی درب اصلی باغ قرار داشته و نیاز به تاکسی گرفتن یا پیاده‌روی نخواهید داشت.

مینی‌بوس تاکسی

یکی دیگر از روش‌های دسترسی به باغ گیاه شناسی کیپ تاون، استفاده از تاکسی مینی‌بوس‌های این شهر است. برای استفاده از این روش باید سوار تاکسی مینی‌بوس‌های وینبرگ یا کنستانتیا شده. به راننده اطلاع بدهید که می‌خواهید در باغ گیاه شناسی پیاده شوید. هنگامی که به باغ برسید راننده به شما اطلاع داده و می‌توانید پیاده شوید.

استفاده از تاکسی یا اوبر

یک روش ساده دیگر برای دسترسی به باغ گیاه شناسی کیپ تاون، استفاده از تاکسی‌های اینترنتی یا همان اوبر است. شما می‌توانید از هر جای شهر که هستید یک تاکسی اینترنتی گرفته و در مقصد موردنظر خود پیاده شوید. این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین روش دسترسی به باغ گیاه شناسی بوده، اما هزینه بیشتری هم دارد.

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

اطلاعات مهم باغ گیاه شناسی کیپ تاون

ساعات کاری باغ گیاه شناسی کیپ تاون در بیشتر فصل‌ها و مناسبت‌ها از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر است. آخرین سانس فروش بلیت ساعت ۵ بوده . پس از آن افراد نمی‌توانند بلیت ورودی تهیه کرده و به داخل باغ بروند. اما درصورتی‌که افراد در فستیوال‌های خاص و مراسم‌های مهم به این باغ بروند. امکان این که ساعت کاری آن افزایش داشته باشد وجود دارد. لیست قیمت بلیت ورودی این باغ را می‌توان در لیست زیر مشاهده کرد.

  • بلیت شهروندان بزرگسال آفریقایی: ۷۵ رند
  • بلیت توریست‌های بزرگسال: ۱۶۰ رند
  • بلیت دانش‌آموزان آفریقایی: ۴۰ رند
  • بلیت کودکان بین ۶ تا ۱۷ سال: ۲۰ رند
  • بلیت کودکان زیر ۶ سال: رایگان

برای برخی از مراسم‌ها و کنسرت‌هایی که ممکن است در این باغ گیاه شناسی برگزار شوند. هزینه‌های اضافی در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که افراد علاقه دارند تا در این مراسم‌ها شرکت کنند. باید علاوه بر هزینه ورودی، هزینه بلیت مراسم را هم پرداخت کنند. در برخی از موارد و در مراسم‌ها و کنسرت‌های بزرگ، افرادی که بلیت مراسم را دارند نیازی به پرداخت هزینه ورودی نخواهند داشت. سایر اطلاعات مهم این باغ را می‌توان در ادامه مشاهده کرد.

  • آدرس: Rhodes Dr, Newlands, Cape Town, 7735, South Africa
  • شماره تلفن: ۲۷۲۱۷۹۹۸۷۸۳+
  • مساحت زمین: ۵۲۸ هکتار

باغ گیاه شناسی کیپ تاون

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی کیپ تاون

ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که باغ گیاه شناسی کیپ تاون در تمامی فصل‌های سال باز بوده و میزبان بازدیدکنندگان است.  هر فصل هم می‌توان شگفتی‌ها و تفریحات زیادی در آن پیدا کرد و از آن لذت برد. در فصل بهار که به این باغ سری بزنید، می‌توانید از شکوفه‌های گل‌های بهاری زیبا دیدن کنید. تابستان فصلی بسیار عالی برای پیک‌نیک در این باغ بوده و در فصل پاییز هم می‌توانید از تغییر رنگ گیاهان و درختان باغ گیاه شناسی دیدن کنید. در زمستان این باغ به رنگارنگی فصل‌های دیگر نیست، اما باز هم می‌توان در آن زیبایی‌های بسیاری مشاهده کرد. زمستان بهترین فصل بازدید از باغ گیاه شناسی کرستن بوش برای افرادی است که خیلی به شلوغی علاقه‌ای ندارند.

سؤالات متداول

۱- باغ گیاه شناسی کرستن بوش کجاست؟

باغ گیاه شناسی کرستن بوش در کیپ تاون آفریقای جنوبی واقع شده و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

۲- دلیل اهمیت باغ گیاه شناسی کیپ تاون چیست؟

علاوه بر اهمیتی که این باغ از نظر گردشگری دارد، بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر آفریقای جنوبی هم در آن نگهداری و حفاظت می‌شوند.

۳- بهترین راه دسترسی به باغ گیاه شناسی کیپ تاون کدام است؟

بهترین و آسان‌ترین روش دسترسی به باغ گیاهی شناسی کیپ تاون با اتوبوس، تاکسی مینی‌بوس و تورهای گردشگری داخل شهر است که در این مطلب به‌صورت کامل توضیح داده شده‌اند.


جهت دیدن مقاله های بیشتر گردشگری اینجا را کلیک کنید

Tags: , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست