فیلبند را می‌شناسید؟

فیلبند را می‌شناسید؟

فیلبند مازندران کجاست: بالاتر از ابرها بایستید

فیلبند را می‌شناسید؟

حتما تا‌به‌حال عکس‌های خیره‌کننده از طبیعتی را دیده‌اید که فردی بالای کوه ایستاده و ابر‌ها رو‌به‌رویش، درست زیر پایش قرار دارند! و با خودتان فکر کرده‌اید مگر می‌‌شود واقعی باشد؟ نه‌تنها این طبیعت واقعی است بلکه همین‌جا در ایران خودمان و در استان مازندران است؛ گردش‌پذیرترین نقطه کشور! صبر کنید، قبل از هر برنامه‌ریزی برای رفتن به فیلبند و بستن بار و بندیل سفر خود تا آخر این مقاله و آشنایی با جاهای دیدنی فیلبند در مجله گردشگری سفر724 با ما باشید تا بدانید کی و چطور سفر رویایی خودتان به شهر جک و لوبیای سحرآمیز را آغاز کنید!

فیلبند و روستای ابری

امکان ندارد در ایران زندگی کنید و تا‌به‌حال به طبیعت سبز و زیبای مازندران پا نگذاشته باشید و سفر نکرده باشید! یکی از جاذبه‌های بکر و زیبای طبیعت مازندران که در قسمت شرقی این استان قرار دارد و به همین خاطر به تهران هم خیلی نزدیک‌تر است، روستای فیلبند و ارتفاعات جذاب آن‌جاست.

معرفی کلی فیلبند
عکس از: سایت Itto

سفر به روستای زیبای مازندران مثل سفر کردن در خواب است چون شما را تا بالای ابر‌ها می‌برد و شما ابر‌ها را هر‌روز زیر پای خود می‌بینید که می‌رقصند! شاید فکر کنید این یک تعریف یا استعاره است اما باید بگویم که اینطور نیست، واقعا ابر‌ها آن‌جا هستند و به همین علت آن‌جا را به روستایی که ابر‌ها زیر پا قرار می‌گیرند می‌شناسند.

فیلبند به خاطر آن‌که در ارتفاعات کوهپایه‌ای قرار دارد، به‌خوبی به مرتع‌ها و روستا‌های اطراف دامنه نیز دسترسی پیدا می‌کند. لحظات ابری و این‌که بتوانید ابر‌ها را اطراف خود ببینید و حس کنید تقریبا بیشتر سال اتفاق می‌افتد و معمولا در همین زمان هم هست که گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی به فیلبند می‌آیند.

فیلبند زیبا
عکس از: سایت Itto

برای کسانی هم که مرکز‌نشین هستند به‌دلیل فاصله نزدیک فیلبند به مرکز، این روستا محبوبیت زیادی دارد و تصور کنید فقط چند ساعتی در راه می‌گذرانید و به لحظات شگفت‌انگیز طلوع یا غروب خورشید در روستای فیلبند می‌رسید در‌حالی‌که ییلاقی سرسبز و ابر‌های متراکم جلوی چشمتان است.

همچنین روستای فیلبند به‌شدت مناسب کوهنوردی و مورد علاقه کوهنوردانی است که به‌راحتی می‌توانند ارتفاعات فیلبند را تا بالای ابر‌ها بالا بروند. در‌واقع اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم می‌توانند تا ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا بالا بروند و به همین علت هم هست که به روستای فیلبند بام مازندران می‌گویند، چون بلندترین و مرتفع‌ترین نقطه این استان است.

روستاهای حوالی تهران
عکس از: سایت Tripadvisor

فیلبند یعنی چه؟ و چرا به بام مازندران فیلبند می‌گویند؟

در‌واقع نام اصلی این روستا فِلبَند است؛ و در گویش مازندرانی «فِل» به معنای خستگی و «بَند» هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. خیلی جالب است که چطور این دو کلمه در کنار هم می‌توانند خستگی از بالا رفتن از ارتفاعات فیلبند را به ذهن تداعی کنند و انگار که اهالی این روستا هم آنقدر این خستگی را حس می‌کردند  و رفت‌و‌آمد برایشان دشوار بوده که باعث شده اینطور اسمش را نامگذاری کنند!

چرا فیلبند
عکس از: سایت Saadatrent

پس بیخود نیست که به روستای فیلبند بام مازندران نیز می‌گویند و حتما قدیم‌تر‌ها نیز رفت‌و‌آمد به این منطقه بسیار سخت‌تر و دشوار‌تر از امروز بوده است.

آب‌و‌هوای فیلبند چگونه است؟

فیلبند روستایی است که در ارتفاعات قرار گرفته، دلیل این همه مه و دریای ابر هم اطراف این روستا به همین خاطر است که هم رطوبت هوا بالاست و هم نسبتا سرد و خنک است و به شکل ابر در‌آمده‌اند. اما در چهار فصل سال آب‌و‌هوا چه فرقی دارد؟

آب‌وهوای فیلبند
عکس از: سایت Itto

آب‌و‌هوای فیلبند در فصل بهار و پاییز متنوع، بارانی و خنک و همچنین بسیار برای سفر مطبوع است. اما جالب است بدانید در نیمه تابستان، شب‌های فیلبند آنقدر سرد می‌شود که باید کنار بخاری یا زیر چند لایه پتو شب را به صبح برسانید.

از اوایل پاییز آب‌و‌هوای روستای فیلبند بیشتر سرد می‌شود و بارانی و برفی می‌شود. حتی در فصل‌های سرد سال معمولا محلی‌ها هم بار و بندیل زندگی خود را جمع می‌کنند و به قشلاق کوچ می‌کنند.

در آغوش ایرها
عکس از: سایت Tripadvisor

هواشناسی فیلبند قبل از سفر

یکی از مهمترین مسائل که باید قبل از سفر به فیلبند مد نظر داشته باشید آب‌وهوای آن منطقه است. ویژگی فیلبند و هوایش اینست که اصلا قابل پیش‌بینی نیست. علاوه‌بر غیرقابل پیش‌بینی بودن هوا، سرما حتی در تابستان هم بیش‌از حد تصور است. با این‌حال اگر یک مسئله مثل حرکت در روزهای آفتابی تابستان را مد نظر داشته باشید احتمالا مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید.

گونه‌های گیاهی و جانوری در فیلبند چیست؟

فیلبند مانند هر طبیعت سر‌سبز و کوهستانی دیگری گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی متنوعی دارد. جاندارانی مثل پلنگ، خرس، گرگ، شغال، راسو، خارپشت، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش و پرندگانی مانند قرقاول، شاهین و یا حتی گونه‌های جانوری در‌حال انقراض که بیشتر به‌خاطر شکار بی‌رویه در این مناطق رو به انقراض رفته‌اند، در طبیعت فیلبند زندگی می‌کنند.

گونه‌های جانوری و گیاهی
عکس از: سایت Tripadvisor

و اما پوشش گیاهی فیلبند به‌خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش که بین دامنه البرز و دریای خزر قرار گرفته بسیار غنی و متنوع است، درختانی مانند افرا، کندس، ممرز، ولیک و غیره در شرق، شمال و قسمت غربی فیلبند رشد کرده‌اند. در قسمت جنوبی نیز عمدتا درختچه‌ها و بوته‌های زرشک که بسیار لذیذ، ترش و آبدار هستند عمده پوشش گیاهی طبیعت فیلبند را تشکیل می‌دهند.

گونه‌های جانوری و گیاهی
عکس از: سایت Itto

اما درختان فیلبند قصه دردناک‌تری دارند و کاش همه‌اش به زیبایی طبیعت و سرسبزی بی‌مثالش ختم می‌شد، اما به‌دلیل این‌که فاصله فیلبند با فضای شهرهای مازندران و اطراف نسبتا بیشتر است، قاچاق چوب و قطع بی‌رویه درختان نیز این روز‌ها باعث به خطر افتادن طبیعت فیلبند شده است.

گونه‌های جانوری و گیاهی
عکس از: سایت Travestyle

بیایید جاذبه‌های تماشایی فیلبند را تصور کنیم!

می‌خواهیم کمی در این نوشته، قبل از آن‌که حتی پایمان را به فیلبند برسانیم کمی با‌هم به آن‌جا سفر کنیم، روی خاک نرم و تازه و باران‌خورده‌اش قدم برداریم، درختان سر به فلک کشیده جنگل ابر را ببینیم که تا ابر‌ها رسیده‌اند و صدای آواز پرندگان با همدیگر سمفونی زیبایی از جانِ طبیعت به گوش می‌رساند. انگار که می‎شود تا خود ابر‌هایی که مانند پنبه به هم چسبیده‌اند به پرواز در‌آمد.

گشتی در جاهای دیدنی مازندران
عکس از: سایت Itto

بوی آتش دودکش خانه‌ها و هیزم در فضا پیچیده و هر‌چه به روستا نزدیک‌تر می‌شویم صدا‌ها و رنگ‌های بیشتری می‌بینیم. ماشین‌هایی که در جاده می‌روند و می‌آیند، بوی نان در فضای مرطوب سرسبز جنگلی پیچیده و بیشتر از هر وقتی روح را تازه می‌کنند.

تصور کنید که هر‌چهار‌فصل سال، فیلبند علاوه بر همه این‌ها رنگ تازه‌ای هم به خود می‌گیرد. بهار پر از شکوفه‌های خوشرنگ زرشک می‌شود، در تابستان سرسبزی و جوانی طبیعت آواز سبزی و طراوت سر می‌دهد و در پاییز درختان قرمز و نارنجی و زردش مانند یک بوم نقاشی می‌شود که همیشه تاج ابر‌ها را بالای سر خود گذاشته است.

زیبایی های طبیعت بکر شمال
عکس از: سایت Itto

جاهای دیدنی فیلبند کجاهاست؟ و کجا می‌توانیم گشت‌و‌گذار کنیم؟

ممکن است با همه این توصیف‌هایی که تا این‌جا بیان کردیم فکر کنید همه جاهای دیدنی فیلبند همین طبیعت بکر و زیبای جنگلی‌اش است اما در‌واقع چند جای جذاب، خوراکِ گردشگری هم دارد که قصد داریم با‌هم در این‌جا مرور کنیم:

جاذبه‌های طبیعی تماشایی فیلبند
عکس از: سایت Itto

قله اندوار

اندوار روستایی در نزدیکی فیلبند است که در همان ارتفاعات بلند قرار گرفته و آب‌و‌هوایش در تابستان، گرم و مرطوب و در زمستان، معتدل و مرطوب است. باید حواستان باشد که این قسمت از جاهای دیدنی فیلبند جاده‌ای خطرناک دارد اما طبیعت آن بسیار زیبا و دیدنی است.

چای ذغالی کنار هوای خوش
عکس از: سایت Saadatrent

از دو راه جنگل و کوهستان می‌توان به قله اندوار رسید اما در‌کل اندوار چه مناطقی را در‌بر‌گرفته که ممکن است حتی اسمشان به گوشتان خورده باشد؟ مناطقی مانند سیاه بیشه، زرشک او، یخار کوه، لث، دره لوی آقا، دز گردنه، لاکوه (لارکوه)، بزرگ کلاه، جنگی دره، هزار خال، ناردشت، بزرودشت و غیره جزو منطقه اندوار استان مازندران محسوب می‌شوند.

جنگل چلاو

جنگل چلاو یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی فیلبند است که همچنین یکی از رویایی‌ترین جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود. جنگل چلاو در محدوده جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و این یعنی جزو باستانی ترین جنگل های دنیا بر روی زمین به شمار می‌رود.

جنگل چلاو فیلبند
عکس از: سایت Tripadvisor

پوشش گیاهی جنگل چلاو عمدتا از درختان سرخدار، بلوط، راش، ممرز و انجیلو است و نکته خیلی خیلی جذاب این است که اگر اواخر شهریور‌ماه به فیلبند سفر کنید و به جنگل چلاو بروید می‌توانید از زیبا‌ترین رویداد طبیعی دنیا یعنی گاوبانگی لذت ببرید.

حالا گاوبانگی چیست و چطور آن را ببینید؟

گاوبانگی یا آن‌طور که مازنی‌ها به آن «گوگوره» می‌گویند، فصل جفتگیری مارال ها (گوزن قرمز شمالی) و غرش مارال‌های نر برای جلب توجه ماده‌ها است. البته برای دیدن چنین رویداد طبیعی‌ای لازم است یک محیط‌بان یا راهنمای محلی همراهتان باشد. که البته راهنمای محلی هم درواقع همین‌جاست:

اگر گذرتان به اقامتگاه عمو پیر‌طاهر در منطقه چلاو افتاد می‌توانید همراه با عمو پیر‌طاهر که راهنمای محلی است، در اواخر شهریور‌ماه به تماشای گاوبانگی بنشینید و یکی از خاص‌ترین لحظه‌های طبیعت را تماشا کنید.

شب و غروب زیبا
عکس از: سایت Saadatrent

چشمه لار

چشمه‌های زیادی در روستای فیلبند مازندران وجود دارند که جزو جاهای دیدنی فیلبند نیز به حساب می‌آیند اما چشمه لار از آن دسته چشمه‌هایی است که ارزش یک‌بار دیدن را دارد.

آب جاری در چشمه لار، معدنی است و خاصیت درمانی دارد؛ مثلا برای درد‌های کلیوی خیلی مفید است. از مواد معدنی موجود داخل آب این چشمه که استخوان‌های بدن را تقویت می‌کند، فلوئور است. تصور کنید محلی‌ها و مردم روستای فیلبند وقتی از آب این چشمه سال‌های سال نوشیده‌اند چقدر سلامت و قوی هستند!

شب های منطقه زیبای مازندران
عکس از: سایت Itto

روستای سنگچال

روستای سنگچال یکی دیگر از جاهای دیدنی فیلبند، سراسر با کلبه‌های چوبی پوشیده شده است. این کلبه‌ها روی زمین سبز سنگچال ساخته شده‌اند و دام‌ها اطراف این کلبه‌ها مشغول چرا هستند که همین منظره‌ای بسیار تماشایی از روستای سنگچال برای ما می‌سازد.

روستای سنگچال
عکس از: سایت Itto

حتی مردم روستای سنگچال نیز آداب‌و‌رسوم خاص خود را دارند و در جشن‌های بومی خود، لباس‌های محلی و رنگارنگ خود را می‌پوشند و مراسم خود را برگزار می‌کنند. شغل اکثر اهالی روستا دامپروری است و با فروش محصولات دامی و لبنیات زندگی خود را می‌گذرانند. عموما زنان روستا به درست کردن صنایع دستی مشغولند و بخشی از درآمد این روستاییان نیز از فروش این صنایع دستی در جشنواره‌های مخصوصی است که اواخر مرداد‌ماه در این منطقه برگزار می‌شود.

روستای سنگچال
عکس از: سایت Itto

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم

روستای سنگچال مانند بسیاری از روستاهای شمال کشور، امامزاده‌ای دارد که به آن امامزاده یحیی می‌گویند و مسیر دسترسی بسیار سختی هم دارد. به‌طوری‌که اگر می‌خواهید به این روستا بروید حتما باید حواستان باشد که گم نشوید یا با یکی از اهالی روستا به‌عنوان راهنما بروید.

امامزاده یحیی و قاسم
عکس از: سایت Namnamak

کوه‌های جنوبی فیلبند که به شهر بابل می‌رسند، میزبان امامزاده معروف دیگری هستند که از جاهای دیدنی فیلبند و مناطق زیارتی آن محسوب می‌شود. برای رسیدن به امامزاده قاسم باید از مسیری طولانی و پر‌فراز و نشیب عبور کرد و همین باعث می‌شود باز شما به یک راهنمای محلی برای رفتن به آن‌جا نیاز داشته باشید.

حتی در کنار امامزاده قاسم اقامتگاهی تاسیس کرده‌اند که گردشگران زیادی نیز برای اقامت، زیارت و طبیعت‌گردی آن‌جا را انتخاب می‌کنند.

خونه های روستای کوچک
عکس از: سایت Itto

فیلبند چه امکانات رفاهی دارد؟ جا برای اقامت پیدا می‌شود؟

برای اقامت در داخل فیلبند، هتل یا اقامتگاه مخصوصی وجود ندارد و شما می‌توانید برای اقامت خانه‌های محلی را اجاره کنید اما حواستان باشد که ممکن است در مواقعی از سال که گردشگر در آن‌جا زیاد است ممکن است خیلی سخت‌تر بتوانید جایی برای ماندن پیدا کنید، مگر آن‌که اهل کمپ کردن و در طبیعت گذراندن باشید اما حتما لباس گرم داشته باشید چرا که حتی شب‌های تابستانی فیلبند نیز سرد و خنک است.

امکانات رفاهی فیلبند
عکس از: سایت Itto

علاوه‌بر تمامی این گزینه‌ها، یعنی اجاره کردن خانه‌های محلی و بوم‌گردی و کمپینگ در طبیعت، یک تکیه معروف در فیلبند وجود دارد به نام «تکیه غرب» که می‌توانید از متصدی آن یک اتاق اجاره کنید و شب را آن‌جا سپری کنید. امکانات اتاق‌های این تکیه معمولا محدود است و مانند خانه‌های قدیمی روستا با یک چراغ علاء‌الدین و گرد‌سوز فضا را گرم می‌کند. سرویس بهداشتی نیز مشترک است و در حیاط قرار دارد.

البته در سفر به فیلبند و اسکان در خانه‌های محلی یا اقامت در تکیه غرب، یادتان باشد حتما در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنید و به قدر نیاز مصرف کنید چون به دلیل زیر‌ساخت‌های ضعیف این منطقه، کمی مصرف بیشتر ممکن است باعث قطعی آب یا برق شود.

برای شکم‌گردی و تجربه خوشمزه‌ای از سفر به فیلبند نیز به شما پیشنهاد می‌کنم حتما از ترشیجات و لبنیات و محصولات خانگی اهالی روستای فیلبند خرید کنید و میل کنید. این طعم‌های لذیذ از آن دسته طعم‌هایی است که حتی در جاهای دیگر در شمال کشور تجربه‌اش نخواهید کرد!

اجاره ویلا در فیلبند

همانطور که گفته شد فیلبند شهری میان ابرهاست. ارتفاع، کوه، درخت، ابر، سرسبزی و در یک کلام اینجا طبیعت حرف اول را می‌زند. یکی از ویژگی‌های فیلبند اینست که این شهر پر خانه برای بوم‌گردی است. اگر تجربه بوم‌گردی داشته باشید خواهید دانست که اجاره یک اتاق یا خانه از بومی‌ها خصوصا خانه‌ای که به رسم مردم ساخته شده و فضای طبیعت روستا را حفظ کرده چه حس‌وحال خوبی دارد. در فیلبند گزینه‌های زیادی برای اجاره وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از سفر آن‌ها را رزرو کنید، زیرا ممکن است ظرفیت خانه‌های روستا پر شده باشد.

محلی ها در منطقه

عکس از: سایت Travestyle

کمپینگ در فیلبند

یکی از بهترین نقاط استان مازندران که باب کمپ‌های شبانه و طبیعت‌گردی است فیلبند است. کلا این روستا را ساخته‌اند برای اینکه در جنگل یا طبیعت بکرش شب تا صبح در چادر باشی و با تجربه لذت بخش زندگی طبیعی آن‌هم در ارتفاعات هم آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنم برای کمپ در فیلبند دو مسئله را رعایت کنید اول اینکه زمانتان را طوری تنظیم کنید که صبح یا ظهر به محل استراحت برسید و تا نور هست با محیط کمپ خود آشنا شوید. مورد دوم هم تجهیزات کمپ خصوصا لباس گرم است.

البته لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که درصورت کمپ در فیلبند مراقب محیط طبیعی اطرافتان هم باشید. در روشن کردن آتش یا خاموش کردن آن، خصوصا شب مراقب باشید تا آتش به طبیعت این محیط بکر سرایت نکند.

کی به فیلبند سفر کنیم بهترین زمان است؟

ممکن است تا این‌جا برایتان سوال شده باشد حالا کی وقت خوبی برای سفر به فیلبند و بازدید از جاهای دیدنی فیلبند است؟ من به شما می‌گویم بهترین زمان سفر به این روستا تابستان است، چرایش را در تیترهای بعد توضیح می‌دهم.

سفر به فیلبند در تابستان و بهار

حتما تا این‌جا با آب‌و‌هوای سرد فیلبند آشنا شده‌اید اما نگران نباشید! از اواسط فصل بهار تا ابتدای فصل پاییز، فیلبند که منطقه‌ای ییلاقی است آب‌و‌هوای مطلوبی دارد. حتی در فصل تابستان نسبت به جاهای دیگر در شهرهای شمالی ایران که عموما مرطوب و شدیدا گرم هستند، خنک‌تر و سرد‌تر است. پس می‌تواند انتخاب بکری برای فصل تابستان نیز باشد.

بهترین زمان بازدید از فیلبند
عکس از: سایت Travestyle

رفتن به فیلبند در زمستان و پاییز

در فصول سرد سال یعنی از اواسط پاییز تا آخر زمستان آنقدر آب‌و‌هوا در فیلبند سرد می‌شود که حتی خود روستایی‌ها نیز همه چیزشان را جمع می‌کنند و از آن‌جا می‌روند. پس حتی اگر در این زمان بخواهید به فیلبند سفر کنید شاید کمتر کسی را در فیلبند که راهنمایتان باشد ببینید! لطفا بیخیال زمستان فیلبند مازندران شوید.

ابرها و آسمان چند رنگ
عکس از: سایت Travestyle

فیلبند دقیقا کجای ایران است؟

روستای فیلبند و جنگل ابر آن در ۲۴۰ کیلومتری شهر تهران، به سمت شهر آمل در استان مازندران و جاده هراز قرار دارد. در‌واقع این طبیعت جذاب و بکر شمال ایران از توابع دهستان خوشرود در شهرستان بابل است.

غروب زیبای منطقه فیلبند
عکس از: سایت Itto

برای رسیدن به فیلبند باید از تهران راهی جاده هراز شوید، نرسیده به جنوب آمل جاده‌ای فرعی را به سمت شرق بپیچید که تابلویی سبز‌رنگ روی آن نوشته است فیلبند، و به سمت آن‌جا برانید.

مسیر دسترسی به فیلبند چگونه است؟ چطور به آن‌جا برسیم؟

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به فیلبند سفر کنید باید از طریق بزرگراه تهران-پردیس از شهر رودهن خودتان را به خروجی جاده هراز برسانید. سپس به سمت جنگل‌های الیمستان و روستای پرن بروید و وارد مسیر فرعی جاده فیلبند شوید. بعد از گذشتن از روستاهای پاشاکلا و سنگچال بالاخره به روستای فیلبند می‌رسید.

مسیر دسترسی به فیلبند
عکس از: سایت Itto

فاصله تهران تا فیلبند به‌طور‌کلی ۱۷۰ کیلومتر است اما به‌دلیل جاده پر‌پیچ و خمی که دارد رسیدن به آن‌جا تقریبا ۵ ساعت زمان می‌برد.

اما اگر می‌خواهید از سمت شمال شرقی ایران و یا مشهد به فیلبند سفر کنید می‌توانید ابتدا به‌ترتیب به شهر‌های ساری، بابل، آمل بروید و در نهایت به فیلبند برسید؛ اگر هم از سمت شمال غرب ایران می‌خواهید سفرتان را آغاز کنید باید به‌ترتیب از شهر‌های رشت، آمل خودتان را به فیلبند برسانید.

اسب های آزاد و وحشی منطقه فیلبند
عکس از: سایت Kindiran

یکی از راه‌های دیگر سفر به فیلبند این است که گروهی و همراه با تور‌های گردشگری به آن‌جا بروید، بستگی به استراحت بین جاده‌ای یا سبک گردشگری توری که با آن همسفر شده‌اید ممکن است بیشتر از ۵ ساعت هم در‌راه باشید.

و نکته خیلی مهم این است که به یاد داشته باشید چه با خودروی شخصی سفر می‌کنید یا تورهای گردشگری، حتما آب‌و‌هوا را از قبل بررسی کنید، در روزهای آفتابی سفر خود را آغاز کنید و در‌کل دور ۶ ماه آخر سال را برای سفر به فیلبند خط بکشید!

جاهای دیدنی شمال
عکس از: سایت Itto

برای سفر به فیلبند چه وسایلی با خودمان ببریم؟

می‌دانیم که فیلبند شب‌های سردی دارد، فرقی هم ندارد در کدام فصل از سال باشیم. آب‌و‌هوای آن نیز غیر‌قابل پیش‌بینی است پس حتی اگر در تابستان هم به فیلبند سفر می‌کنید حتما لباس بارانی و یک دست لباس گرم همراه داشته باشید.

وسایل و تجهیزات موردنیاز
عکس از: سایت Itto

جاده‌های فیلبند و کوچه پس‌کوچه‌های روستایی‌اش علاوه‌بر آن همه زیبایی، شیب‌دار و کوهستانی است، پس حتما به کفشی مناسب نیاز دارید که مراقب پاهایتان باشد!

درست است که در شش ماه دوم سال عملا روستای فیلبند خالی از سکنه می‌شود اما در شش ماه اول سال این منطقه یکی از مناطق توریستی و گردشگری پر‌طرفدار است که به‌نوعی مخصوصا روزهای آخر هفته و در تعطیلات غلغله می‌شود. پس اگر دنبال سفری آرام و بی‌دردسر هستید و حتی کم هزینه‌تر که محل اقامت گران‌تر نباشد حتما وسط هفته را برای سفر انتخاب کنید که هم جای اقامت راحت‌تر پیدا کنید و هم ارزان‌تر باشد.

جاذبه های گردشگری شمال فیلبند
عکس از: سایت Itto

وسایل و تجهیزات ضروری دیگر برای یک سفر با تم طبیعت‌گردی می‌تواند پاور‌بانک، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک مناسب، تجهیزات کوهنوردی و حتی کیسه‌خواب و چادر شب و اجاق مسافرتی برای کمپینگ باشد.

عکاسی در فیلبند

مگر می‌شود به بام مازندران پا گذاشت در دل ابرها قدم زد و تصویری از آنجا ثبت نکرد. فیلبند یکی از بهترین لوکیشن های طبیعی برای عکاسی است. دوربین حرفه‌ای و موبایل هم تفاوتی ندارد روی قله کوه‌ها جایی که ابرها زیرپای شماست، فکر نکنم کسی خیلی به کیفیت تصویر دقت کند. اگر به عکاسی در این منطقه علاقه‌مندید، چند لوکیشن مثل جنگل‌های اطراف فیلبند، روی تپه‌های سبز آن منطقه و قله کوه‌ها یا کنار دره ابر را حتما از دست ندهید.

مراقب دریای ابری فیلبند باشیم!

فکر می‌کنم کمتر کسی باشد که فکر سفر به شمال کشور و کرانه دریای خزر را داشته باشد و با فیلبند هم آشنا باشد اما به آن‌جا سفر نکند!

چطور می‌شود طبیعت زیبای فیلبند را دید و شنفت، ابر‌هایی را دید که مانند داستان جک و لوبیای سحرآمیز انگار که این روستا را از بقیه دنیا جدا کرده‌اند، به آسمان برده‌اند و زیر پاهای تماشاچیان طبیعت فیلبند قرار داده‌اند و دل آدم برای یک سفر ماجراجویانه و رویایی به آن‌جا پر نکشد!

فیلبند کجاست؟
عکس از: سایت Itto

البته ما همه زیبایی‌ها و خوبی‌های طبیعت فیلبند را گفتیم، پس ما نیز به‌عنوان مسافر، گردشگر و طبیعت‌گرد کوچکترین و کمترین وظیفه‌ای که در قبال زیبایی‌ای که فیلبند به ما می‌بخشد داریم این است که طبیعتش را آلوده نکنیم، شکار نکنیم، آتش روشن نکنیم و حتی هوس ساختن ویلا و نابود کردن زمین‌های تاریخی و باستانی‌اش را به سر راه ندهیم. این کمترین کاری است که می‌توانیم برای جاودانه کردن این زیبایی الهی انجام دهیم.

جهت دیدن مقاله های بیشتر گردشگری اینجا را کلیک کنید

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست