پارک جنگلی سیاه داران تالش

پارک جنگلی سیاه داران تالش

پارک جنگلی سیاه داران تالش

تالش، بزرگ‌ترین شهرستان و دومین شهر پرجمعیت در استان گیلان، پس از رشت، به شمار می‌رود. این شهر زیبا و تاریخی به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. نکته قابل‌توجه اینکه شهر تالش یکی از زیباترین شهرهای جهان است که به‌خاطر آب و هوا، حیوانات ساکن، پوشش گیاهی و جنگل‌هایش شهرت دارد.

در این رابطه، پارک جنگلی سیاهداران یکی از مشهورترین جاهای دیدنی تالش محسوب می‌شود. در این مقاله از سفر724، قصد داریم شما را با این پارک جنگلی که یکی از زیباترین دیدنی‌های تالش و استان گیلان است، آشنا کنیم.

پارک جنگلی سیاهدار ان

پارک جنگلی سیاهداران از نمای بالا 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • پارک جنگلی سیاهداران کجاست؟
  • تفریح در پارک جنگلی سیاهداران
  • امکانات پارک جنگلی سیاهداران
  • مسیر دسترسی به پارک جنگلی سیاهداران
  • بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی سیاهداران
  • اقامت در پارک جنگلی سیاهداران

پارک جنگلی سیاهداران کجاست؟

پارک جنگلی سیاهداران که از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان گیلان به شمار می‌آید، در چهار کیلومتری جنوب غربی تالش در روستایی به همین نام قرار دارد و فاصله‌ زمانی آن با تالش تنها ۱۲ دقیقه است. درگذشته روستای سیاهداران یا سیاه داران مملو از درختان سیاه آزاد و بلوط بوده و به همین دلیل سیاهداران نامیده شده است تراکم این درختان به‌قدری زیاد بوده که مانع ورود گردشگران به داخل آن می‌شده است.

تفریح در پارک جنگلی سیاهداران

سورتمه‌سواری

سورتمه تالش

منبع: صفحه‌ اینستاگرام سورتمه‌ تالش به آدرس sourtmeh.talesh

سورتمه‌سواری یکی از تفریح‌های هیجان‌انگیز سیاهداران محسوب می‌شود و تا حدود زیادی باعث شهرت پارک شده است. برای سورتمه‌سواری در این پارک زیبا، ابتدا باید بلیط تهیه کنید. البته امکان سورتمه‌سواری به‌صورت یک یا دو نفره فراهم شده است. درصورتی‌که می‌خواهید دونفره سوار سورتمه شوید، مجموع وزن هر دو نفر نباید بیشتر از ۱۲۰ کیلوگرم باشد. جای تردیدی نیست که سورتمه‌سواری در مسیری جنگلی و در میان مناظر رؤیایی تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

نمای سورتمه از بالا

مسیر سورتمه از نمای بالا منبع: گوگل مپ

توصیه می‌کنیم برای این‌که هیجان بیشتری را تجربه کنید، در طول مسیر ترمز نگیرید و اجازه دهید سورتمه‌ مقابل‌تان به‌اندازه‌ کافی از شما فاصله بگیرد تا مجبور به ترمز و کاهش سرعت نباشید. در ضمن در روزهای بارانی و در  ماه‌های زمستان نیز می‌توانید از این تفریح هیجان‌انگیز لذت ببرید. جای نگرانی وجود ندارد زیرا پوشش گیاهی متراکم اطراف سورتمه مانع لیز شدن ریل سورتمه یا خیس‌شد‌تان می‌شود.

طبیعت پاییزی پارک جنگلی سیاهداران

طبیعت پاییزی سورتمه تالش منبع: اینستاگرام عکاس: کیوان برهانی

این سورتمه امنیت بسیار بالایی دارد و حتی در سرعت بسیار بالا نیز به‌هیچ‌وجه از ریل جدا نمی‌شود. در ضمن کمبربند ایمنی نیز به‌خوبی از شما محافظت می‌کند. پوشش فلزی ایجادشده در اطراف ریل سورتمه نیز یکی دیگر از تمهیدات امنیتی است. سورتمه‌ تالش بهار و تابستان از ساعت ۸ تا ۲۱ و در پاییز و زمستان از ساعت ۸تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است.

طبیعت زمستانی پارک جنگلی  سیاهداران

طبیعت زمستانی سورتمه تالش منبع: اینستاگرام عکاس: کیوان برهانی

هزینه‌ استفاده از سورتمه های تک‌نفره ۳۰ هزار تومان و سورتمه‌های دو نفره ۴۰ هزار تومان است (قیمت‌ها مربوط به پاییز ۹۸ است). در طول مسیر دستگاهی به‌صورت خودکار از شما عکس می‌گیرد و درصورت تمایل می‌توانید فایل عکس را با قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کنید.

تماشای گوزن‌ها ‌و آهوها

گوزن های پارک جنگلی سیاهداران

منبع: گوگل مپ

در پارک جنگلی سیاهداران چند قلاده گوزن مارال وجود دارند که بیشتر اوقات دیده می‌شوند؛ البته این قسمت از پارک فنس‌کشی شده است و گردشگران نمی‌توانند کاملا به گوزن‌ها نزدیک شوند. شما می‌توانید قبل از رسیدن به ورودی ایستگاه سورتمه‌سواری (محل نگهداری گوزن‌ها در سمت چپ جاده‌ منتهی به ورودی است) یا در حین سورتمه‌سواری این گوزن‌های زیبا را رایگان ببینید. لطفا به آهوها و گوزن‌ها غذا ندهید تا مسبب آسیب به آن‌ها نشوید. از دیگر گونه‌های جانوری این پارک می‌توان به غاز و آهو اشاره کرد.

پوشش گیاهی غنی نیز از نقاط قوت این پارک جنگلی محسوب می‌شود و گیاهانی مثل شمشاد، ممرز، آزاد، بلوط، انجیل و راش جراحان به‌وفور به چشم می‌خورند.

بام تالش

بام تالش

نمایی زیبا از بام تالش منبع: گوگل مپ

پارک جنگلی سیاهداران به بام تالش نیز شهرت دارد و در بخشی از پارک که با همین نام مشخص شده است، می‌توانید مناظر گسترده و زیبایی از شهر تالش و فضاهای طبیعی اطراف آن را تماشا کنید. طبیعت پاییزی و زمستانی نیز این پارک به‌معنای واقعی کلمه رویایی است است. در فصل پاییز نیز شاهد جشنواره‌ای از رنگ‌های آتشین پاییزی خواهید بود.

 

 

 

این پارک جنگلی امکانات زیادی ندارد؛ اما از حداقل امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران و آلاچیق‌های متعدد برخوردار است. هزینه‌ استفاده از پارکینک ۸ هزار تومان است.

مسیر دسترسی به پارک جنگلی سیاهداران

برای رسیدن به این پارک و ایستگاه سورتمه‌سواری آن، پس از رسیدن به تالش باید حرکت خود را به‌سمت جنوب غربی و خیابان خرمشهر ادامه دهید. پس از رسیدن به این خیابان به‌سمت چپ و به‌سمت جاده‌ رشت آستارا و خیابان شهید رجایی حرکت کنید تا به شهر هشت‌پر و خیابان ساحل دریای هشت‌‌پر برسید. در ضمن در شهر تالش تابلوهای متعددی نصب شده است که با ‌استفاده از آن‌ها می‌توانید مسیرتان را به‌راحتی بیابید. در قسمت دیگری از پارک امکان استفاده از بازی‌های میهجی دیگری نیز فراهم شده است که مسیر جداگانه‌ای دارد.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی سیاهداران

تابستان‌های این منطقه گرم و شرجی است. در ماه‌های تابستان گوزن‌ها هم در طول روز چرا نمی‌کنند و معمولا تنها نزدیک غروب آفتاب دیده می‌شوند. درکل اوایل بهار و اوایل پاییز (ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد) بهترین زمان سفر به شهر تالش است.

 

اقامت در پارک جنگلی سیاهداران

از اقامتگاه‌های مناسب و نزدیک به پارک جنگلی سیاهداران می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی خوش‌قدم در ۲۲ کیلومتری شمال پارک جنگلی سیاهداران، اقامتگاه سنتی کلبه‌ تالش در روستای سراگاه و اقامتگاه بوم‌گردی بام‌های سفالی تالش اشاره کرد؛ البته کلبه‌های ییلاقی محبوب در ییلاق سوباتان در ۷۳ کیلومتری شمال شرق سیاهداران نیز گزینه‌‌ بسیار خوبی محسوب می‌شود؛ اما فاصله‌ زمانی نسبتا زیادی با آن دارد (در حدود دو ساعت).

کلبه محبوب

کلبه‌های ییلاقی محبوب منبع: گوگل مپ

در شهرها و روستاهای اطراف تالش اقامتگاه‌ها و کلبه‌های زیبای دیگری با بافت سنتی وجود دارد که تعداد آن‌ها کم نیست و می‌توانید در آن‌ها غذاهای محلی گیلانی را نیز امتحان کنید.

پرسش‌های متداول

پارک جنگلی سیاهداران کجاست؟

پارک جنگلی سیاهداران در چهار کیلومتری جنوب غربی تالش در روستایی به همین نام قرار دارد و فاصله‌ زمانی آن با تالش تنها ۱۲ دقیقه است.

چگونه به پارک جنگلی سیاهداران برویم؟

برای رسیدن به این پارک و ایستگاه سورتمه‌سواری آن، پس از رسیدن به تالش باید حرکت خود را به‌سمت جنوب غربی و خیابان خرمشهر ادامه دهید. پس از رسیدن به این خیابان به‌سمت چپ و به‌سمت جاده‌ رشت آستارا و خیابان شهید رجایی حرکت کنید تا به شهر هشت‌پر و خیابان ساحل دریای هشت‌‌پر برسید. در ضمن در شهر تالش تابلوهای متعددی نصب شده است که با ‌استفاده از آن‌ها می‌توانید مسیرتان را به‌راحتی بیابید.

پارک جنگلی سیاهداران چه امکاناتی دارد؟

امکانات پارک جنگلی سیاهداران شامل سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران و آلاچیق‌های متعدد می‌شود.

در پارک جنگلی سیاهداران چه تفریحاتی وجود دارد؟

در این پارک می‌توانید از تفریحاتی نظیر سورتمه‌سواری، تماشای آهوها و گوزن‌ها و دیدن چشم‌انداز تالش از ارتفاعات لذت ببرید.

جهت دیدن مقاله های بیشتر گردشگری اینجا را کلیک کنید

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست