خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲

خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲

خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲

بر خلاف بسیاری از مردم که در عید نوروز به دنبال جنب و جوش هستند و از شلوغی دم عید لذت می برند، عده ای نیز به دنبال مکانی خلوت و با آرامش می گردند تا تعطیلات نوروز خود را در آنجا سپری کنند. البته چیدن برنامه چنین سفری می تواند دلایل دیگری به غیر از کسب آرامش مانند تفریح، استراحت و یا حتی کار در محیطی آرام نیز داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری سفر724 به معرفی خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲ بپردازیم.

سفرهای نوروزی

سفرهای نوروزی بین مردم ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از تعطیلات عید نوروز استفاده می کنند و به همراه خانواده و آشنایان شان به مسافرت می روند تا با کسب انرژی و روحیه خوب بتوانند ادامه سال را طی کنند. بسیاری از خانواده ها نیز در ایام نوروز برای بازدید از سایر اقوام و فامیل های شان به سفرهای نوروزی می روند. آب و هوای معتدل کشور ایران در فصل بهار یکی دیگر ار دلایلی است که مردم در تعطیلات عید نوروز تصمیم به مسافرت رفتن می گیرند. جای جای این مرز و بوم نیز پر از جاذبه های دیدنی و شگفتی های طبیعی است که خود باعث انگیزه افراد به سفرهای نوروزی می شود.

معرفی خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲

این که چه شهری را برای مسافرت نوروزی خود انتخاب کنید بستگی به این دارد که از تعطیلات خود چه انتظاری دارید. اکثر شهرهای ایران در عید نوروز شلوغ و پر از مسافر و سرشار از حس زندگی است. این شهرها برای افرادی که به دنبال استراحت و یا کسب آرامش در محیطی بکر هستند ایده آل به نظر نمی آیند. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲ مانند ایلام، چهار محال بختیاری، خراسان شمالی، کرمان و خرم آباد بپردازیم. این شهرها برای افرادی که به دنبال یک شهر زیبا و دیدنی و در عین حال مملو از آرامش هستند فوق العاده به شمار می آیند.

  • معرفی استان ایلام از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز

استان ایلام در مناطق کوهستانی غرب ایران یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز به شمار می رود. در زمان های گذشته ایلام ییلاق مردم عشایر بوده است . به همین دلیل هنوز هم می توانید نشانه های سنتی قدیم را در شهر مشاهده کنید. یکی از اصلی ترین نمادهای کسب آرامش،‌ کوه و کوهنوردی است. در ایلام و تعطیلات نوروز نیز می توانید به کبیر کوه سری بزنید و از جاذبه های دیدنی آن لذت ببرید. کبیر کوه یک کوه جنگلی به شمار می رود و سرسبزی آن شما را در نگاه اول شگفت زده خواهد کرد. کبیر کوه وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار هکتار دارد.

خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز - الی گشت

از دیگر جاذبه های ایلام که می تواند به شما در کسب آرامش کمک کند،‌ دریاچه دوقلو نام دارد. این دریاچه از دو دریاچه کوچک تر به نام های سیاه گاو و آبدان تشکیل شده است و عمقی بیش از ۲۰ متر دارد. این دو دریاچه با یک کانال ۱۰ متری به یکدیگر وصل شده اند و مناظر طبیعی و بکری را خلق کرده اند. در استان ایلام غاری به نام غار خفاش وجود دارد. بازدید از داخل غار برای مسافران و گردشگران امکان پذیر نیست اما می توانید در دشت های اطراف غار بشینید و از منظره پرواز خفاش ها در دل آسمان لذت ببرید. غار خفاش در روستای گل سنگ نگاره قرار دارد که قدمتش به ۳ هزار سال قبل باز می گردد!

  • خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز | استان چهار محال و بختیاری

استان چهار محال و بختیاری نیز جز خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز است. استان چهار محال و بختیاری جز مرتفع ترین استان های ایران است و ارتفاع آن از سطح دریا به حدود ۲۱۵۳ متر می رسد! از همین رو به این استان،‌ بام ایران نیز گفته می شود. آب و هوای این استان معتدل است و به خصوص در فصل بهار بسیار دل انگیز به حساب می آید. جالب است بدانید که نام این استان از اقوام چهار محال و بختیاری که به نوعی لر محسوب می شوند گرفته شده است. گویش مردم این استان نیز لری یا بختیاری است.

در صورتی که می خواهید به یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز سفر کنید به شما پیشنهاد می کنیم سری به استان چهار محال و بختیاری بزنید و با جاذبه های طبیعی و گردشگری آن آشنا شوید. از مهم ترین جاذبه های این استان می توان به منطقه کوهرنگ اشاره کرد. این منطقه که در شمال غربی استان واقع شده است پر است از مکان های جذاب برای بازدید مانند شیر سنگی، غار یخی چما کوهرنگ، چشمه دیمه و پیست اسکی چلگرد. طبیعت این استان به قدری بکر و جذاب است که می توانید ساعت ها در آن بمانید و احساس خستگی نکنید. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر در ایام نوروز به این استان سفر می کنید حتما سری به آبشارها و تالاب های فوق العاده آن مانند دره عشق، آتشگاه، تونل کوهرنگ، آبشار بالا‌دست، تالاب چغاخور، تالاب سولقان و تالاب گندمان بزنید.

سفر به چهارمحال بختیاری

  • معرفی استان خراسان شمالی یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲

استان خراسان شمالی جز استان های شمال شرق ایران به شمار می رود و دارای مناطق طبیعی بکر و دست نخورده ای است که کمتر نیز شناخته شده هستند. از همین رو جز خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز به شمار می رود. مرکز استان خراسان شمالی بجنورد است. این استان دارای مکان های دیدنی بسیار زیادی است و به شما پیشنهاد می کنیم که اگر قصد سفر به یکی از شهرهای ایران که به آن توجه کمتری شده است را دارید حتما این استان را انتخاب کنید. در ادامه به چندتا از جاذبه های خراسان شمالی اشاره می کنیم.

سفر به خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز شاید کمی حوصله سر بر به نظر برسد اما به شما قول می دهیم که اینگونه نخواهد بود!‌ استان خراسان شمالی به قدری مکان های دیدنی و جذاب دارد که تعجب می کنید چرا زودتر چیزی از آنها نشنیده بودید. آیا بازدید از یک روستا با قدمتی ۸۰۰ ساله می تواند حوصله سر بر باشد؟ مسلما نه!‌ روستای سپیدان در استان خراسان شمالی یکی از جاذبه های اصلی برای گردشگران و مسافران به شمار می رود. دره هایی که در این روستا قرار دارد بسیار زیبا و دیدنی است. همچنین وجود دژهایی در این روستا نشان از قدمت و تاریخی بودن آن دارد. آبشار هنرور، چشمه آب معدنی، تاش قلعه و برج قاری مالاق و قارقه از دیگر جاذبه های روستای اسپیدان است که پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به خراسان شمالی حتما از آن ها بازدید کنید.

خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز - الی گشت

یکی دیگر از جاذبه های خراسان شمالی به عنوان یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز، بازدید از روستای حمید است. این روستای کوهستانی دارای پوشش گیاهی منحصر به فردی است و گیاهان و درختان بسیار متنوعی مانند درخت تمشک و انجیر را می توانید در آن مشاهده کنید. یکی دیگر از جاذبه های این روستا، آبشاری ۲۵ متری به نام آبشار حمید است. این آبشار بسیار زیبا و دیدنی در ۱۰ کیلومتری روستای حمید قرار دارد.

علاوه بر جاذبه های طبیعی استان خراسان شمالی به عنوان یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز که تا به حال معرفی کردیم، این استان پر است از جاذبه ها و مکان های تاریخی که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. آینه خانه مفخم یکی از همین جاذبه های تاریخی خراسان شمالی است. این سازه که مربوط به دوره قاجاریه در ایران است در شمال شهر بجنورد قرار گرفته. در گذشته از این خانه به منظور محل برگزاری جلسات نظامی، عدالت خانه، امور ادرای و محلی برای اجلاس سران استفاده می شده است.

  • خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز | استان کرمان

استان کرمان یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز به شمار می رود. جالب است که جمعیت این استان مابین شهرهای جنوبی و جنوب شرقی از بیشترین میزان برخوردار است. جاذبه های تاریخی و قدیمی این استان به قدری زیاد است که بعید است بتوانید همه آن ها را یک سفر ببینید. به عنوان مثال یکی از اصلی ترین جاذبه های استان کرمان گنبد جبلیه است. با بررسی کتیبه های درون گنبد مشخص شده است که این گنبد قدمتش به قرن ۴ م هجری باز می گردد. این گنبد در سال ۸۳ مورد بازسازی قرار گرفته است.

قلعه ناصریه یکی دیگر از جاذبه های کرمان است که به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آن بازدید کنید. قدمت این قلعه نیز به دوره قاجاریه باز می گردد. در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر شهداد استان کرمان، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این استان به نام گندم بریان قرار گرفته است. گندم بریان به عنوان یکی از گرم ترین نقاط جهان به حساب می آید. دلیل آن هم این است که این منطقه پوشیده از گدازه های آتشفشانی است. اوایل فصل بهار و زمستان یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از منطقه گندم بریان به شمار می رود.

باغ شازده در شهر ماهان 

  • شهر خرم آباد؛ بهترین انتخاب برای سفرهای نوروزی خاطره انگیز

شهر خرم آباد یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می رود. جاذبه های بکر و طبیعی خرم آباد بسیار چشم نواز و دیدنی هستند. جالب است که این شهر نیز جز خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز به شمار می رود. آبشار، کوه و چشمه های آب از جاذبه های اصلی خرم آباد محسوب می شوند. به عنوان مثال دریاچه کیو در شهر خرم آباد را می توانیم به عنوان یکی از زیباترین دریاچه های ایران نام ببریم. این دریاچه در شمال غربی شهر واقع شده است و خدود ۷ هکتار وسعت دارد. عمق دریاچه در نقاط مختلف آن بین ۳ تا ۷ متر متغیر است.

بام لرستان در جاده رسیدن به خرم آباد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در این شهر به شمار می رود. همانطور که اشاره کردیم خرم آباد یکی از خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲ است و دارای مناطق دیدنی و طبیعتی بکر است که می تواند به کسب آرامش شما کمک شایانی بکند. آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع یکی از جاذبه های اصلی خرم آباد محسوب می شود. طبیعت زیبا و پوشش گیاهی دور و اطراف آبشار نیز زبان زد عام و خاص است. اگر اهل بازدید از مکان های تاریخی هستید به شما پیشنهاد می کنیم سری به قلعه فلک الافلاک بزنید. قدمت این قلعه تاریخی به دوران ساسانیان در ایران باز می گردد و یکی از مشهورترین جاذبه های تاریخی خرم آباد است.

خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز - الی گشت

جمع بندی خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز ۱۴۰۲

عید نوروز فرصت مناسبی برای سفر رفتن است. بسیاری از مردم ایران از تعطیلات عید نوروز نهایت استفاده را می برند و به شهرهای مختلف سفر می کنند. هدف از سفرهای نوروزی می تواند بازدید از اعضای فامیل و خانواده، تفریح و یا کسب آرامش باشد. خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز مکان های مناسبی برای کسب آرامش و در عین حال بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی کمتر دیده شده هستند. شهرهایی مانند بجنورد، خرم آباد، چهار محال و بختیاری، کرمان و ایلام از جمله این شهر ها به شمار می آیند. این شهرها در عین اینکه به نسبت سایر شهرها در نوروز خلوت هستند اما همچنان به دلیل وجود جاذبه های گردشگری فراوان گزینه بسیار مناسبی برای سفر نوروزی به حساب می آیند.

 سؤالات متداول درباره خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز

  • خرم آباد چه جاذبه‌های گردشگری را دارا است؟

اگر علاقه‌مند به تفریحات آبی هستید، باید بدانید که آبشار نوژیان یکی از آبشارهای ۹۵ متری در شهر خرم آباد می‌باشد و می‌توان گفت که یکی از جاذبه‌های گردشگری فوق العاده این شهر محسوب می‌شود. به طوری که طبیعت زیبا و پوشش گیاهان با خواصی دارویی در اطراف این آبشار، باعث شده تا شهر خرم آباد یکی از بهترین مقاصد در لیست شهرهای منتخب سفرهای نوروزی قرار بگیرد. علاوه بر همه این زیبایی‌ها، قلعه فلک الافلاک نیز یکی از آثار دیدنی و تاریخی بر جای مانده از دوران حکومت ساسانیان در شهر خرم آباد می‌باشد. این بنا امروزه به عنوان مشهورترین جاذبه تاریخی شهر خرم آباد شناخته می‌شود.

  • خلوت ترین شهرهای ایران در نوروز کدام شهرها هستند؟

از خلوت‌ترین و بکرترین شهرها برای استراحت در دوران نوروز می‌توان به استان ایلام، استان چهارمحال و بختیاری، استان خراسان شمالی، استان کرمان و شهر خرم آباد اشاره کرد.

جهت دیدن مقاله های بیشتر گردشگری اینجا را کلیک کنید

Tags: , , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست