جزایره مرجانی ایران

جزایره مرجانی ایران

راهنمای سفر به ۴ جزیره مرجانی ایران

جزایره مرجانی ایران

آیا تاکنون نام جزیره مرجانی به گوشتان رسیده است؟ آیا جزایرمرجانی ایران را می شناسید؟

جزایره مرجانی جزایری گرمسیری هستند که از مواد آلی بقایای اسکلت جانوران و مرجان‌ها پدید می‌آیند. این جزایر نقش بی‌بدیلی در تقویت اکوسیستم دارند، جزایرمرجانی در ارتفاع کم تشکیل می‌شوند و معمولاً درختان نارگیل و نخل آنها را احاطه می‌کنند. جزایره‌ مرجانی  ایران محل مناسبی برای تخم‌گذاری و تغذیه موجودات زنده دریایی هستند، همین امر سبب تنوع زیست‌محیطی زیادی در درون دریا شده است. از جمله جزایر مرجانی ایران، جزیره قشم، کیش، ابوموسی، هنگام، هندورابی، لارک، خلیج چابهار، سیری، تنب‌کوچک، فارور، بنی فارور و… است.

در این گفتار سعی داریم به معرفی چهار جزیره مرجانی زیبا در ایران بپردازیم.

جزایر مرجانی ایران

جزایر مرجانی ایران امروزه یکی از مقاصد بسیار جذاب گردشگری در کشورمان به حساب می آید. البته این صخره های مرجانی  در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند و تمام این اتفاقات به واسطه عوامل طبیعی و انسانی پیش آمده است. بیش از نیمی از بخش‌های مرجانی در جهان به واسطه فعالیت‌های انسانی در حال انقراض و نابودی هستند و بهره ‌برداری کردن بیش از ظرفیت و اندازه از سواحل مرجانی، یک تهدید بالقوه برای این اکوسیستم به حساب می‌آید. به طور حتم می‌دانید که مناطق مرجانی مکانی برای تخم گذاری و همینطور تغذیه گونه‌های دریایی هستند و تنوع زیستی در این مناطق بسیار بالا است، به همین دلیل اهمیت زیادی دارند. خلیج فارس نیز به عنوان با ارزش‌ترین زیستگاه اکوسیستمی مرجانی، از موقعیت بسیار حساسی برخوردار است.

بررسی هایی که توسط کارشناسان محیط زیست انجام شده خبر از این موضوع می دهد که تقریباً تمام قسمت‌های جزایر مرجانی ایران به واسطه آبسنگ‌های مرجانی، پوشیده شده و محاصره شده‌اند و به طور کلی این آب سنگ‌های حاشیه ای، ساختار اصلی در خطوط کشور ما را تشکیل می‌دهند. از جمله مهم‌ترین جزایر مرجانی ایران جزیره‌های خارک، خارکو، فارسی، طاهری، کیش، لاوان، هندورابی، فارور، بنی فارور، شیدور، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، لارک و ابوموسی، هنگام، قشم، هرمز، خلیج نایبند، خلیج چابهار و غیره هستند. هدف ما از به تحریر درآوردن این مقاله معرفی جزایر مرجانی ایران است که به صورت عمده بیشتر شناخته شده هستند و به دلیل رسیدگی هایی که در آنها اتفاق افتاده، مناطق گردشگری معتبر، شناخته شده و محبوبی به حساب می‌آیند. مانند جزایر کیش، قشم، لارک و هنگام.

معرفی جزایر مرجانی ایران

در این بخش از مقاله، جزیره هایی را که بیشترین حجم مرجان‌ها در آنها دیده شده است را به شما معرفی خواهیم کرد.

جزیره مرجانی لارک از جزایر مرجانی ایران

لارک جزیره‌ای کوچک در نزدیکی خلیج‌فارس است. این جزیره زیبا به دلیل اینکه در کنار جزیره قشم قرار دارد، از شهرت کمتری برخوردار است. اگر چه امروزه گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان برای بازدید از این جزیره به آنجا سفر می‌کنند.

جزیره مرجانی لارک جنوبی‌ترین  قسمت خاک ایران است، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و سواحل جنوبی آن نظامی هستند. در صورت صافی هوا، به‌راحتی  می‌توانید جزایر هرمز، قشم، ‌ بندرعباس و کشور عمان را  از سواحل لارک  مشاهده کنید.

چطور به جزیره لارک برویم؟

برای رسیدن به جزیره لارک می‌توان از طریق زمینی و یا از طریق دریایی اقدام کرد. اسکله ذاکری قشم با اتوبوس دریایی  می‌تواند شما را تا رسیدن به این جزیره مرجانی همراهی کند. شما می‌توانید از طریق  قایق‌های موتوری از اسکله دوحه قشم نیز به سمت جزیره لارک سفر کنید. فاصله دریایی از جزیره قشم تا لارک در حدود ۱۶ کیلومتر است. همچنین می‌توانید با استفاده از قایق دربستی از سمت بندرعباس یا جزیره هرمز به لارک بروید.

برای دیدن جزیره لارک و گشت‌زدن در آن باید مراقب باشید که مانور نظامی نباشد، چرا که اگر مانورهای نظامی در حال برگزاری باشد به شما اجازه بازدید از این جزیره زیبا داده نمی‌شود.

زندگی در جزیره لارک چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در جزیره لارک چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار در حال زندگی‌کردن هستند. این جزیره کوچک و آرام دارای مردمی است که با زبان لری یا کمزاری صحبت می‌کنند.

در این جزیره مردم بیشتر به شغل صیادی مشغول هستند اگرچه تا حدودی می‌توان کشاورزی و دامپروری را نیز در آنجا مشاهده کرد.

مردم جزیره لارک با کشور عمان رابطه نزدیکی دارند به‌طوری‌که برخی آنجا را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

پوشش گیاهی جزیره لارک

به دلیل آب‌وهوای این جزیره، پوشش گیاهی این منطقه متنوع است شما می‌توانید درختانی همچون درخت آکهو و کرت را در این جزیره تماشا کنید. در این جزیره مرجانی آهو و خرگوش به صورت بومی و محلی زندگی می‌کنند، با اندکی قدم برداشتن در جزیره لارک می‌توانید این حیوانات زیبا را نظاره‌گر باشید و لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی جزیره لارک

  • قلعه پرتغالی های جزیره مرجانی لارک

از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزیره مرجانی  لارک  قلعه معروف پرتغالی‌ها  است. این قلعه مربوط به زمان صفویه و همچنین هنگام کنترل پرتغالی‌ها بر خلیج فارس ساخته شده است. این قلعه از نظر تاریخی با قلعه پرتغالی‌های هرمز و قشم هم‌عصراست. قلعه پرتغالی‌های لارک را از ملات ساروج، سنگ‌های مرجانی و دریایی ساخته‌ شده است. قلعه  پرتغالی‌ها بعد از قلعه جزیره هرمز، بزرگ‌ترین قلعه  در خلیج‌فارس به شمار می‌آید و به دلیل ستون‌های چوبی‌ و استحکام آنها هنوز هم  پابرجا مانده است.

جزایر مرجانی ایران

  • سواحل جزیره لارک

در جزیره لارک، سواحل زیبا و بکر و تمیزی وجود دارد که حال و هوای منطقه را بسیار دلنشین کرده است. در این سواحل که عمقی حدود ۲ تا ۳۳ متر دارند، می‌توانید شاهد موجودات دریایی زیبایی همچون  ماهی آکواریومی، مرجان، شقایق دریای و…در آنجا باشید.

شب‌های سواحل جزیره مرجانی لارک بسیار زیبا و شگفت‌آور است.

در این سواحل پلانکتون‌ها زندگی می‌کنند، هنگامی که این موجودات دریایی کنار هم جمع می‌شوند رنگ سواحل به سبز یا آبی کم‌رنگ تغییر می‌کند و صحنه‌ای زیبا به وجود می‌آید.

  • فانوس دریایی لارک

در فاصله‌ای کمتر از چهار کیلومتر از بخش شهری جزیره مرجانی لارک، برج فانوس دریایی در کنار ساحل وجود دارد که می‌توانید آن را از فاصله‌های دور مشاهده کنید‌. چند آلاچیق زیبا  نیز در کنار این ساحل شنی قرار گرفته‌اند. در روزهای تعطیل گردشگران زیادی از مناطق دور و نزدیک برای تماشای این جزیره زیبا به لارک می‌آیند.  پنج کیلومتر دورتر از فانوس دریایی اگر به سمت غرب جزیره بروید می‌توانید بقایای جامانده از کشتی که نصف آن در زیر آب است را به‌راحتی تماشا کنید و لذت ببرید. در جزیره لارک می‌توانید در مناطق معرفی شده کمپینگ راه بیندازید و شبی را در دل جزیره لارک بگذرانید.

جزیره مرجانی کیش از جزایرمرجانی ایران

درجزیره زیبای کیش، می‌توانید برای روزها مشغول خوشگذرانی شوید. کیش هم مانند لارک یک جزیره مرجانی است.

چطور به جزیره مرجانی کیش برویم؟

برای رفتن به دریای مرجانی کیش باید  خود را به جزیره کیش برسانید. برای رسیدن به کیش می‌توانید از طریق مسیر هوایی، یا زمینی اقدام کنید. البته در بخشی از این مسیر به‌ناچار باید با کمک لنج و از طریق مسیر دریایی، به این جزیره بروید، در فرودگاه بین‌المللی کیش تاکسی‌های وجود دارد که شما را به مقصدتان برساند. جاده ساحلی و زیبای جهان  که همچون حصاری اطراف  جزیره قرار دارد، از مسیرهایی است که از شما را به ساحل مرجان می‌رساند.

جزایر مرجانی ایران: تفریحات جزیره مرجانی کیش

تماشای سواحل نیلگون کیش برای هر گردشگری بسیار لذت‌بخش و جذاب است. آرامش و هوای پاک این جزیره می‌تواند جانی دوباره به شما ببخشد.

در جزیره مرجانی کیش تفریحات زیادی برای شما آماده شده است از جمله غواصی در دریای نیلگون کیش، ماهیگیری، ماشین‌سواری و موتورسواری… همگی در کنار هم جمع شده‌اند تا لحظات پر هیجان و خوب و خوشی را برای شما بسازند و لذت را مانند همیشه به شما هدیه دهند.

بعد از گشت‌وگذار در جزیره مرجانی کیش می‌توانید به بازار مرجان بروید و هر آنچه را که نیاز دارید از این بازار متنوع تهیه کنید. لباس، کفش، مواد خوراکی، تجهیزات شنا، غذاهای محلی از جمله مواردی هستند که در بازار مرجان به فروش می‌رسد.

یکی از جاذبه‌های  دیدنی بازار مرجان، آکواریوم بزرگ طبقه همکف آن است که در آن می‌توانید بیش  از ۸۰۰ گونه آبزی و ماهی خلیج‌فارس را در خود جای‌داده و همین موضوع بر محبوبیت جزیره مرجانی کیش افزوده است. آب‌نماهای زیبای این مجموعه با نورپردازی‌های جذاب و زیبایش فضای بازار مرجان را بسیار دلنشین‌تر کرده است.

جزایر مرجانی

جزیره زیبای هنگام از جزایر مرجانی ایران

در جنوب کشور عزیزمان ایران، جزیره‌ای زیبا  و دیدنی  وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را برای ساعت‌ها جذب خود می‌کند. این جزیره اعجاب‌انگیز هنگام نام دارد. در جزیره زیبای هنگام  جانوران دریایی زیادی زندگی می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها دلفین‌ها هستند، می‌توانید به تماشا دلفین‌های بازیگوش بنشینید و لذت ببرید.

ساحل نقره‌ای، سنگ دختر و مادر، تأسیسات بندری انگلیسی‌ها، کوه و خاک‌های قرمز، پارک کروکدیل و… از جاذبه‌های دیدنی این جزیره زیبا و دلنشین است.

اگر می‌خواهید به جزیره مرجانی هنگام بروید، سعی کنید وسایل پیاده‌روی، عینک، کلاه، عصا، کفش مناسب، وسایل غواصی و…را حتماً همراه خود ببرید چرا که در این جزیره زیبا باید خودتان را برای یک تفریح کامل آماده کنید.

جزیره ابوموسی از جزایر مرجانی ایران

یکی دیگر از جزیره‌های مرجانی ایران‌زمین، جزیره ابوموسی است. جزیره‌ای زیبا که زلال آب‌هایش برای همگان جذاب و غیرقابل‌وصف است.

این جزیره زیبا در جنوب خلیج‌فارس قرار دارد. آب‌وهوای این جزیره زیبا سبب شده است از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار باشد.

جزایر مرجانی ایران: دیدنی های جزیره ابوموسی

ابوموسی هنوز شهرت چندانی ندارد، به همین دلیل امکانات آن به‌اندازه امکانات دیگر جزایر نیست، با این وجود این جزیره جزیره‌ای بکر و دست نخورده برای بازدید عموم است.

آب‌های زلال  ‏این سواحل، سبب شده تا به‌راحتی بتوانید ماهی‌های آکواریومی و مرجان‌های دریایی را به تماشا بنشینید . جلبک‌های سرسبز و زیبا‏ نیز جذابیت‌های خاص خود را به طبیعت بکر ابوموسی بخشیده است. در جزیره ابوموسی حیات‌وحش ناب و ویژه‌ای وجود دارد اگر به حیات‌وحش علاقه دارید، حتماً به  شیتور یا شیدور بروید و این لذت را به جانتان بچشانید. پرستوها، چکاوک‌ها، عقاب‌ها و لاک پشت‌ها در ‏کنار تپه‌های شنی طبیعت زیبایی را به وجود آورده است، در جزیره مرجانی ابوموسی مسجدی با معماری بی‌نظیر و ‏مدرن وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. اگر اهل بازارگردی هستید به  بازارچه محلی جزیره بروید و از دیدن بازارهای سنتی و متنوع  لذت ببرید.

جزایر مزجانی ایران

سخن پایانی درباره جزایر مرجانی ایران

جزایره مرجانی ایران یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین مناطق دیدنی  است. این جزایر به‌قدر محبوب هستند که نه‌تنها گردشگران ایرانی بلکه موردتوجه گردشگران سراسر نقاط جهان است.

در این جزایر می‌توانید شاهد اکوسیستم جذابی باشید. و با زندگی دریایی آشنا شوید.

شب‌های این جزایر بسیار دلنشین و زیباست در هریک از این مناطق معرفی شده مکان‌هایی برای استراحت و اقامت تدارک دیده شده است که شما می‌توانید در کنار دوستان و همراهان خود شبی را در دل جزایری زیبا بگذرانید و لذت ببرید.

در سراسر ایران زمین مناطق دیدنی زیادی وجود دارد که هرکدام از آنها می‌تواند یک تجربه رویایی برایتان باشد. سفر 724 می‌خواهد شما را با مناطق جذاب و شگفت انگیز ایران زمین آشنا کند . در این سفرهای لذت بخش با سفر724 همراه شوید تا طعمی خاص از سفرهای دریایی را برای شما به یادگار بگذاریم.


جهت دیدن مقاله های بیشتر گردشگری اینجا را کلیک کنید

Tags: , , , , , ,

مطالب مرتبط

1 دیدگاه. جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست