اطلاعات کامل برای حمل و نقل آسان در شهر زیبای استانبول

اطلاعات کامل برای حمل و نقل آسان در شهر زیبای استانبول

راهنمای کامل متروی استانبول به همراه نقشه خطوط

اطلاعات کامل برای حمل و نقل آسان در شهر زیبای استانبول

متروی استانبول

کشور ترکیه یکی از همسایگان ایران است که به واسطه فاصله نسبتا نزدیک و همچنین امکانات تفریحی و گردشگری خوبی که دارد به یکی از مقصدهای محبوب میان ایرانی ها تبدیل شده است. استانبول یکی از شهرهای بزرگ ترکیه است که بسیاری از مسافران برای تفریح و خرید به آنجا می روند. استانبول یکی از دیدنی ترین شهرهای ترکیه به شمار می رود و علاوه بر بناهای تاریخی مملو از مراکز خرید و پاساژهای متفاوت است. در این شهر تعداد زیادی هتل وجود دارد که بسته به سلیقه و همچنین بودجه ای که دارید می توانید از بین شان انتخاب کنید. یکی از مسایل مهم در سفرهای خارجی رفت و آمد درون شهری است.

ترکیه از حمل و نقل شهری خوبی برخوردار است که شما به عنوان یک مسافر نیز به راحتی می توانید از خدماتش بهره ببرید. مترو استانبول نیز جز همین خدمات شهری به شمار می رود و شما می توانید با یک هزینه معقول و به صرفه در طول سفرتان جا به جایی های لازم را انجام دهید. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری الی گشت به موضوع راهنمای کامل متروی استانبول به همراه نقشه خطوط آن بپردازیم. بعد از خواندن این مطلب می توانید در صورت رفتن به استانبول حداقل اطلاعات لازم برای جا به جایی با این وسیله نقلیه را داشته باشید.

متروی استانبول

خرید کارت مترو در استانبول

اولین قدم برای استفاده از متروی استانبول خرید کارت مترو می باشد. به کارت مترو استانبول کارت نیز گفته می شود. با مراجعه به باجه های بلیط فروشی درون خود ایستگاه های مترو، ایستگاه فروش بلیط مترو در فرودگاه ها، سفارت خانه ها،‌ برخی از دفاتر مشاوران املاک و حتی برخی از سوپر مارکت های بزرگ می توانید نسبت به خرید استانبول کارت یا همان کارت مترو اقدام نمایید. علاوه بر خرید حضوری می توانید از وبسایت ها و فروشگاه های آنلاین کارت مترو استانبول خود را سفارش دهید و از دیگران یک مرحله جلوتر باشید.

در صورتی که وارد ایستگاه مترو شده اید و هنوز کرات مترو یا بلیط تهیه نکرده اید می توانید به دستگاه های اتوماتیک بلیط فروشی سری بزنید که شبیه دستگاه های خود پرداز می باشند. برای استفاده از این دستگاه های بلیط فروشی که شبیه به آن را در متروی تهران نیز دیده اید یا باید زبان انگلیسی بلد باشید و یا ترکی. در صورتی که هیچ کدام از این زبان ها را بلد نیستید و می خواهید به هر نحوی که شده سوار متروی استانبول شوید می توانید از افراد محلی کمک بگیرید.

خرید کارت مترو

قیمت کارت مترو استانبول

قبل از گرانی های اخیر ترکیه قیمت کارت متروی استانبول مدت ها ۱۰ لیر بود ولی به تازگی این مبلغ افزایش پیدا کرده و به عدد ۱۳ لیر رسیده است. یکی از نکات قابل توجه در متروی استانبول این است که هزینه سفر برای خردسالان زیر ۶ سال رایگان است. با شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ و همه گیر شدن آن دولت ترکیه راهکارهایی برای مقابله با گسترش این ویروس برای کسانی که قصد استفاده از خدمات شهری را دارند در نظر گرفته است. بر مبنای این راهکار افرادی که قصد سوار شدن به متروی استانبول را دارند باید علاوه بر خرید بلیط مترو، کد HSE یا بهداشت خود را بر روی کارت شان تنظیم نمایند تا اجازه رفت و آمد به آنها داده شود. هر سفر یک طرفه با مترو در استانبول چیزی حدود ۷ لیر برای شما آب می خورد. همچنین کارت استانبول قابلیت شارژ مجدد نیز دارد و می توانید با مبلغ دلخواه تان کارت مترو تان را شارژ کنید.

مترو استانبول

انواع کارت مترو در استانبول

حال که با نحوه خرید کارت متروی استانبول و همچنین میزان هزینه آن آشنا شدیم بهتر است که به این سوال بپردازیم که کارت متروی استانبول چند نوع دارد؟‌ یکی از دسته بندی های کارت مترو در ترکیه به این صورت است که بر مبنای تعداد سفر صورت می گیرد. به عنوان مثال می توانید از کارت متروی تک سفره تا ده سفره در استانبول خریداری نمایید. این کارت ها قابلیت شارژ مجدد ندارند و بعد از اینکه تعداد سفر مشخص شده بر روی آن را طی کردید باید دور ریخته شوند.

قیمت این نوع بلیط به شرح زیر می‌باشد:

  • هزینه یک سفر: ۷ لیر
  • هزینه ۲ سفر: ۱۱ لیر
  • هزینه ۳ سفر: ۱۵ لیر
  • هزینه ۵ سفر: ۲۳ لیر
  • هزینه ۱۰ سفر: ۴۰ لیر

به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد دارید به صورت تفریحی به استانبول بروید و با استفاده از متروی استانبول در این شهر گشت و گذار کنید یکی از همین نوع بلیط ها را با توجه به محدودیت زمانی که دارید تهیه نمایید. نوع دیگر بلیط های مترو همان کارت بلیط مترو یا استانبول کارت است که قابلیت شارژ مجدد دارد و در قبل نیز به آن اشاره کردیم. در صورتی که مدت زمانی نسبتا طولانی تری قصد دارید تا در ترکیه بمانید خرید این نوع از کارت مترو برای شما به صرفه تر خواهد بود. لازم به ذکر است که با خرید استانبول کارت علاوه بر مترو از سایر وسیله های نقلیه درون شهری به غیر از تاکسی نیز می توانید استفاده نمایید.

حمل و نقل عمومی در استانبول

ولکام کارت استانبول

یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما برای گشت و گذار در شهر خرید ولکام کارت استانبول است. با خرید ولکام کارت از خدمات مختلفی به صورت همزمان می توانید بهره ببرید. به عنوان مثال می توانید در تورهای گردشگری شرکت کنید،‌ از موزه ها و اماکن دیدنی بدون نیاز به ایستادن در صف بازدید کنید، تخفیف هایی برای مراکز خرید مختلف دریافت کنید، تخفیف هایی برای جا به جایی با تراموا یا مترو دریافت نمایید. ولکام کارت خودش به چهار دسته لوکس، ویژه، خانوادگی و کلاسیک تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد. ولکام کارت با توجه به نوعی که دارد از ۴۴ یورو تا ۷۴ یورو قیمت گذاری می شود.

مزایای خرید کارت متروی استانبول

در ادامه مطلب قصد داریم تا شما را با مزایای خرید کارت متروی استانبول بیشتر آشنا کنیم.

  • با خرید کارت متروی استانبول علاوه بر استفاده از مترو می توانید از تراموا، اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه شهری (البته به غیر از تاکسی) استفاده نمایید هزینه آن را با همان کارت پرداخت کنید.
  • قابلیت شارژ مجدد در این کارت ها وجود دارد.
  • در زمان صرفه جویی می کنید و نیازی نخواهد بود که دیگر در صف خرید بلیط منتظر بمانید.
  • هزینه سفر ۵ نفر را می توانید با یک کارت مترو پرداخت کنید.
  • استفاده از کارت متروی استانبول شامل تخفیف هایی می شود که می توانید از آنها بهره مند شوید.

آشنایی با ایستگاه های متروی استانبول

متروی استانبول از سال ۱۹۸۹ میلادی افتتاح شده است و از آن زمان دائما در حال بزرگ تر شدن بوده است. تعداد خط ها و ایستگاه های متروی این شهر سال به سال در حال افزایش است و پوشش خوبی از کل شهر دارد. یکی از خطوط پر رفت و آمد برای گردشگران در متروی استانبول خط زرد است که شامل ایستگاه هایی نزدیک به فرودگاه آتاتورک و همچنین ترمینال اصلی اتوبوس رانی این شهر می شود. اکر به نقشه خطوط متروی استانبول به خوبی دقت کنید متوجه می شوید که برخی از ایستگاه های تاکسی یا تراموا نیز در آن مشخص است. شاید برای رسیدن به مقصدتان لازم باشد تا هم از مترو استفاده کنید هم از سایر وسیله های نقلیه. در ادامه نگاهی می اندازیم به برخی از ایستگاه های متروی استانبول و معرفی آنها.

برای خرید بلیط هواپیما استانبول با پروازهای مدرن ترکیش ایرلاینز اینجا کلیک کنید.

خطوط مترو

در طول سفر در بین مناطق مختلف استانبول نیز شاید نیاز باشد تا علاوه بر مترو از تراموا، تاکسی و غیره نیز استفاده کنید که در نقشه نقاط تلاقی ایستگاه مترو با هریک از این وسایل نقلیه مشخص شده است.

  • ایستگاه متروی آتاتورک : در نزدیکی این ایستگاه به پایانه تاکسی، اتوبوس و تراموا دسترسی خواهید داشت.
  • ایستگاه متروی زیتین بورنو Zeytinburnu : این ایستگاه در خط آبی متروی استانبول قرار دارد که مسیر شرق به غرب این شهر را طی می کند.
  • ایستگاه متروی ینی کاپی Yenikapı : در صورتی که قصد دارید به دریای مرمره بروید باید در این ایستگاه پیاده شوید.
  • ایستگاه متروی تکسیم : برای دسترسی به منطقه بی اغلو در ایستگاه پیاده شوید.
  • ایستگاه متروی کاباتاش Kabataş :‌ برای رسیدن به بندر اصلی شهر استانبول در این ایستگاه پیاده شوید.
  • ایستگاه متروی کاراکوی Karaköy :‌ با پیاده شدن در ایستگاه به بندر استانبول و همچنین تونل دسترسی خواهید داشت.
  • ایستگاه متروی امینونو و سیرسکی Eminönü & Sirkeci :‌ یکی از بهترین ایستگاه ها برای رسیدن به منطقه ای که هتل های شهر در آن واقع هستند.
  • ایستگاه متروی سلطان احمد استانبول :‌ برای بازدید از اماکنی همچون مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه و غیره باید در این ایستگاه پیاده شوید.
  • ایستگاه متروی اسوکودار و کادیکای Üsküdar & Kadıköy :‌ برای رفتن به تنگه بسفر در قسمت آسیایی شهر استانبول می توانید در این ایستگاه پیاده شوید.

ایستگاه تکسیم

معرفی خطوط متروی استانبول

حال که با برخی از ایستگاه های معروف متروی استانبول آشنا شدیم قصد داریم تا به معرفی خطوط متروی استانبول به صورت کامل بپردازیم. در حال حاضر متروی استانبول شامل ۶ خط متفاوت می شود که مسیرهای مختلفی را در شهر طی می کنند. آشنایی با خطوط متروی استانبول باعث خواهد شد تا برای رسیدن به مقصد مرود نظرتان مسیریابی بهتری داشته باشید و در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسید.

خط ۱ مترو استانبول:

خط ۱ متروی استانبول یا خط قرمز رنگ شامل ۲۳ ایستگاه مختلف می شود که در ادامه نام آنها را می بینیم. همچنین برای طی کردن کامل این خط به زمان ۲۳ الی ۲۵ دقیقه ای نیاز خواهید داشت.

ایستگاه‌های خط قرمز مترو استانبول:

ینی کاپی، اکسارای، امنیت، فاتح، توپکاپی، اولو باتلی، بایرام پاشا، مال تپه، سگمان سالار، کوکاتپه، اوتوگار، ترازی دره، داوود پاشا، مرتر، زیتین بورنو، باکرکوی، بچه لولر، آتاکوی، سیرینول، ینی‌بوسنا، دی تی ام، فرودگاه آتاتورک، اسنلر، مندرس، اوشیو زلو، میدان باسیلار، کیرازلی

  خط ۲ مترو استانبول:

 رنگ: سبز (شامل ۲ خط)

  • تعداد ایستگاه: ۱۶
  • زمان سفر: ۳۰ دقیقه

ایستگاه‌های خط سبز مترو استانبول:

 داروشفا کا، هاسیوسم، آتاترک اینداستری، ایاز آقا، سیران تپه، اینداستریال نیبرهود، لونت ۴، لونت، گایره تپه، شیشلی مسیدیه‌کوی، مستر عثمان، پارتیشن، شیشانه، استواری، وزنه سیلر، ینی کاپی

خط ۳ مترو استانبول:

  • رنگ: آبی
  • تعداد ایستگاه: ۱۱
  • زمان سفر: ۲۰ دقیقه

ایستگاه‌های خط آبی مترو استانبول:

المپیک، زیاگوکالپ نیبرهود، کیرازلی، ینی محله، محموت‌بی، ایستوک، ایکیتلی اینداستری، کانتکت تورگوت دایرکتلی، سایتز، خانه بشاک، مترو کنت

خط ۴ مترو استانبول:

توشانت تپه، پندیک، عدنان، کارتال، سوگان لیک، آستانه-عدلیه، اسنکنت، گولسویو، حضور وی، مال تپه، کوچوک یالی، بوستانسی، کوزیا تاکی، ینی صحرا، گوزتپه، اونالان، اسیب آدم، آیریلیق چشمه‌سی، کادیکوی

  • رنگ: صورتی
  • تعداد ایستگاه: ۱۹
  • مدت سفر: ۸۲ دقیقه

ایستگاه‌های خط صورتی مترو استانبول:

توشانت تپه، پندیک، عدنان، کارتال، سوگان لیک، آستانه-عدلیه، اسنکنت، گولسویو، حضور وی، مال تپه، کوچوک یالی، بوستانسی، کوزیا تاکی، ینی صحرا، گوزتپه، اونالان، اسیب آدم، آیریلیق چشمه‌سی، کادیکوی

خط مترو ۵ استانبول:

  • رنگ: بنفش
  • تعداد ایستگاه: ۱۶
  • مدت سفر: ۳۲ دقیقه

ایستگاه‌های خط بنفش مترو استانبول:

چکمه کوی، کانتکت نسیپ، دود لو، دبیرستان امام خطیب، آلتین شهید، احلام اولکویو، لایتر، بازار، عمرانیه، بولگور لو، کیسیک لی، آلتونی زاده، بگلر باشی، فیستیکاگاچی، اسکودار

خط مترو ۶ استانبول:

  • رنگ: طلائی
  • تعداد ایستگاه: ۴
  • مدت سفر: ۷ دقیقه

ایستگاه‌های خط طلایی مترو استانبول:

هیساروستو، اتیلر، نیسپتیه، لونت

مترو در استانبول ترکیه

جمع بندی راهنمای کامل متروی استانبول

در صورتی که قصد سفر به ترکیه و شهر استانبول را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که با متروی استانبول به خوبی آشنا شده و در طول سفر خود از آن استفاده نمایید. استفاده از مترو علاوه بر مقرون به صرفه بودنش در زمان شما نیز صرفه جویی می کند و در ترافیک های گاه و بی گاه شهر معطل نخواهید شد. همچنین با توجه به گستردگی و تعداد خط های متروی استانبول به راحتی می توانید به هر کجای این شهر که خواستید با مترو سفر نمایید. برای استفاده از مترو باید بلیط تهیه کنید که دو نوع متفاوت دارد. با تعداد سفر مشخص و با قابلیت شارژ مجدد. اگر تعداد دفعاتی که از مترو استفاده خواهید کرد برایتان مشخص است به شما پیشنهاد می کنیم بلیط با تعداد سفر مشخص تهیه کنید و در غیر این صورت کارت استانبول بخرید و به میزان مورد نیازتان آن را شارژ کنید.

سوالات متداول درباره متروی استانبول

  • متروی استانبول چند خط دارد؟

در حال حاضر متروی استانبول شامل ۶ خط متفاوت می شود که با توجه به مسیرتان می توانید از آنها استفاده نمایید.

  • برای گردشگران و گشت و گذار در سطح شهر کدام خط متروی استانبول از همه بهتر است؟

برای گشت و گذار و دیدن اماکن تاریخی و جذاب شهر می توانید از خط زرد متروی استانبول استفاده نمایید.

  • کدام ایستگاه متروی استانبول به اماکن دیدنی نزدیک است؟

برای بازدید از اماکن دیدنی و تاریخی شهر استانبول مانند مسجد ایاصوفیه می توانید در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید.

  • چند روش برای استفاده از متروی استانبول وجود دارد؟

به طور کلی از ۳ روش می توانید مارت متروی استانبول تهیه کرده و از مترو استفاده کنید. خرید کارت بلیط مترو با تعداد سفر مشخص، خرید استانبول کارت با قابلیت شارژ مجدد و خرید ولکام کارت.

منبع: en.wikipedia.org


جهت دیدن مقاله های بیشتر گردشگری اینجا را کلیک کنید

Tags: , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست